Relationship between fluency and reading comprehension in 4th and 5th grade students
DOI:
https://doi.org/10.17058/signo.v43i77.11505Keywords:
Reading fluency, Reading comprehension, Processing of reading.Abstract
Based on theoretical psycholinguistic assumptions regarding the cognitive processing of reading, including and especially through the Bottom-up and Top-Down and Double-Rota models, and also in literature review studies on the relationship between verbal fluency and reading comprehension, this study aims to evaluate the relationship between reading comprehension and reading fluency. The reading fluency was evaluated through the grapheme-phoneme conversion time criterion and comprehension by means of reading to answer open-ended questions. In this study, of an elementary public school in the countryside of Bahia, we observed a strong negative correlation between the two variables studied (r = - 0.70), because the higher the reading comprehension, the less time taken to read. We observe what the speed was relevant for comprehension until the conversion between 5 and 6 graphemes per second. It seems that the lack of automatic recognition of graphemes imposes a higher cost of cognitive processing, that is, processing by phonological and ascending pathways seems to consume the essentially limited range of cognitive resources of working memory. Consequently, there are no cognitive resources for access to meaning. We conjectured that the lateness of converting graphemes into phonemes, as we have seen in this study, indicates that serial processing and preferential use of the phonological route and the ascending path do not contribute to parallel processing and comprehension.Downloads
References
BOVO, E. B. P. et al. Relações entre as funções executivas, fluência e compreensão leitora em escolares com dificuldades de aprendizagem. Revista Psicopedagogia, v. 33, n. 102, p. 272-282, 2016.
CAPOVILLA, F. C. Novas descobertas e poderosos recursos para alfabetizar bem ouvintes e surdos. In: TREVISAN, A.; MOSQUERA, J. J. M.; PEREIRA, V. W. (org.); GUARESI, R. (col.). Alfabetização e Cognição. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2011.
DANCEY, C.P; REIDY, J. Estatística sem matemática para psicologia: usando SPSS para Windows. Porto Alegre: Artmed; 2006.
DEHAENE, S. Os neurônios da leitura: como a ciência explica a nossa capacidade de ler. Porto Alegre: Editora Penso, 2012.
GUARESI, R.; OLIVEIRA, J. O ensino da leitura e da escrita no brasil: cenário, possibilidades e administração do aprendizado atípico. Rev. Estudos Legislativos, Porto Alegre, ano 9, n. 9, p. 83-100, 2015. Disponível em: <http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:FVRc95SAx4oJ:submissoes.al.rs. ov.br/index.php/estudos_legislativos/article/download/188/pdf+&cd=1&hl=pt BR&ct=clnk&gl=br>. Acesso: 8 de maio de 2016.
MACHADO, G. Aspectos cognitivos envolvidos no processamento da leitura: contribuição das neurociências e das ciências cognitivas. In: PEREIRA, V. W.; GUARESI, R. (orgs.) Estudos sobre Leitura: Psicolinguística e Interfaces. EDIPUCRS. Porto Alegre, 2012. Disponível em: <http://ebooks.pucrs.br/edipucrs/estudossobreleitura.pdf.>. Acesso: 25 de julho de 2016.
MARTINS, M. A.; CAPELLINI, S. A. Fluência e compreensão da leitura em escolares do 3º ao 5º ano do ensino fundamental. Estudos de Psicologia (Campinas), p. 499-506, 2014.
MORAIS, J. Alfabetizar para a democracia. Porto Alegre: Penso, 2014.
MORAIS, J.; LEITE, I.; KOLINSKY, R.. Entre a pré-leitura e a leitura hábil: Condições e patamares da aprendizagem. In: MALUF, M. R.; CARDOSO-MARTINS, C. Alfabetização no século XXI: Como se aprende a ler e a escrever. Penso Editora, p. 17-48, 2013.
MOUSINHO, R. et al. Compreensão, velocidade, fluência e precisão de leitura no segundo ano do ensino fundamental. 2009.
NASCIMENTO, T. A. et al. Fluência e compreensão leitora em escolares com dificuldades de leitura. J. Soc Bras Fonoaudiol, v. 23, n. 4, p. 335-43, 2011.
OCDE. PISA 2006: Competências em ciências para o mundo de amanhã. V.1. São Paulo: Editora Moderna, 2008. Disponível em http://browse.oecdbookshop.org/oecd/pdfs/free/980701ue.pdf. Acesso em 14 de abril de 2015.
PEGADO, F. Aspectos cognitivos e bases cerebrais da alfabetização: um resumo para o professor. In. PEREIRA, V.; NASCHOLD, A.; GUARESI, R.; PEREIRA, A. Aprendizado da leitura. Natal: EDUFRN. 2015.
PEREIRA, V. W. Aprendizado da leitura e consciência linguística. IX ENCONTRO DO CELSUL, Palhoça, SC. Anais… Palhoça: Universidade do Sul de Santa Catarina, p. 1-11, 2010.
PULIEZI, S.; MALUF, M. R. A fluência e sua importância para a compreensão da leitura. Psico-USF, v. 19, n. 3*, p. 467-475, 2014.
SCLIAR-CABRAL, L. Processamento bottom-up na leitura. Veredas On-line – Psicolinguística – 2/2008, P. 24-33 – PPG LINGÜÍSTICA/UFJF – Juiz de Fora - ISSN 1982-2243, 2008.
STREY, C. Resumo: a relevância do objetivo de leitura. In: PEREIRA, V. W.; GUARESI, R. (orgs). Estudos sobre a leitura: Psicolinguística e interfaces. EDIPUCRS. Porto Alegre, 2012. Disponível em: <https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/22194>. Acesso: 28 de março de 2016.