Discrimination of healthy and colorectal cancer patients using FTIR and PLS-DA
DOI:
https://doi.org/10.17058/rjp.v9i2.13372Palavras-chave:
FTIR, Colorectal cancer, PLS-DA, ChemometryResumo
Spectroscopic methods have already been used as effective tools in several studies involving the detection of cancer. Fourier transform infrared spectroscopy (FTIR) has already been applied in the discrimination of cancer cells and tissues or blood of patients with the disease, observing that this technique requires the use of chemometric algorithms to obtain such results. The aim of this study was to employ a partial least squares discriminant analysis (PLS-DA) with FTIR data in the discrimination of plasma samples from patients with colorectal cancer (RCC) and healthy individuals. Multivariate analysis was performed using PLS-DA of the sample triplicates (n=90) with different types of processing. The best PLS-DA condition was obtained using the 1st derivative, 1 orthogonal signal correction (OSC) and no pre-processing. With 1 factor only, the model presented a mean square error of cross-validation (RMSECV) of 0.0004 and coefficient of determination (r^2) of 1.0000. The accuracy, precision and sensitivity of the model were 100%.Downloads
Não há dados estatísticos.
Downloads
Publicado
2019-07-06
Como Citar
Brixner Riça, L., Sari Cassol, O., Rieger, A., & Corbellini, V. A. (2019). Discrimination of healthy and colorectal cancer patients using FTIR and PLS-DA. Revista Jovens Pesquisadores, 9(2), 115-130. https://doi.org/10.17058/rjp.v9i2.13372
Edição
Seção
CIÊNCIAS BIOLÓGICAS E DA SAÚDE
Licença
A submissão de originais para este periódico implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor, com direitos do periódico sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente este periódico como o meio da publicação original. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais e científicas desde que citada a fonte conforme a licença CC-BY da Creative Commons.