LEARNING PATHS: A REINVENTION IN UNISC DEGREES

Authors

  • Sergio Celio Klamt Universidade de Santa Cruz do Sul
  • Juliany Silva Leão Universidade de Santa Cruz do Sul
  • Erick Bastos Moraes Universidade de Santa Cruz do Sul
  • Camile Mueller Universidade de Santa Cruz do Sul
  • Paloma Goelzer Ritzel Universidade de Santa Cruz do Sul
  • Guilherme Sezra Ramos Universidade de Santa Cruz do Sul

DOI:

https://doi.org/10.17058/rjp.v13i2.18619

Keywords:

Learning Trails, Active Methodologies, Teacher training

Abstract

In 2022, the University of Santa Cruz do Sul adopted a new curricular structure for its degrees, with emphasis on the Learning Trails. In this context, this work analyzes the first Learning Trail of the Degree in Mathematics, held in the 1st semester of 2022, which used methodologies based on projects, narratives and comics to replace the traditional lists of exercises and tests. The activities developed on Track 1, which include mediated studies, guided studies and preparation for pedagogical practice, are organized into four major thematic axes: history of mathematics, numerical sets, functions and financial education. At the end of each topic, students create a product related to the content and its application in everyday life. The Learning Trails provide valuable experience for developing the skills necessary for professional practice. In addition, innovation in teaching and contact with different professionals in the school environment enable students to solve everyday problems at school. Even in the face of a lack of teachers, there is competitiveness in the job market, however, with the Learning Trails, future teachers tend to stand out, as they will be prepared to face the challenges of education and innovate in their teaching methodologies, contributing to the formation of quality education. It is concluded that the first Learning Trail encouraged reflection on different methodologies and the visualization of a horizon of possibilities in areas where abstract reasoning is necessary.

Downloads

Download data is not yet available.

References

REFERÊNCIAS

BRASIL, Ministério da Educação, (1997). Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília, MEC/SEM.

DA SILVA, Jonas Laranjeira Saraiva et al. Matemática lúdica no ensino fundamental e médio. Educação em foco, 2013.

D'AMBROSIO, Ubiratan (Org.). O Ensino da Matemática no Brasil: Histórias e Perspectivas. São Paulo: Editora Unesp, 2002.

FONSECA, Maria da Conceição Ferreira Reis. Aprendizagem Significativa em Matemática: Teoria e Prática. São Paulo: Editora Autores Associados, 2018.

LOUREIRO, Margareth. Como Desenvolver Metodologias Criativas e Inovadoras para Sala de Aula. 2021. Disponível em https://ensinotec.com/ebook.

MOL, Rogério Santos. Introdução à história da matemática. Belo Horizonte: CAED-UFMG, 2013. 138 p.

NASCIMENTO, Edvaldo Lopes; SCHIMIGUEL, Juliano. Referenciais Teórico-Metodológicos: Sequenciais Didáticas com Tecnologias no Ensino de Matemática na Educação Básica. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 8, n. 2, p. 115-126, 2017.

NASCIMENTO, Inez Pereira do; D'AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática Crítica: A Questão da Inovação. São Paulo: Cortez, 2012.

PRADO, Maria Elisabette Brisola Brito; SCHROEDER, Nilva. Educação Matemática na Educação Infantil: O Jogo e a Brincadeira no Processo de Ensino e Aprendizagem. São Paulo: Editora Pearson, 2016. 200 p.

PONTES, Edel Alexandre Silva. HIPERMAT –Hipertexto Matemático: Uma ferramenta no ensino-aprendizagem da matemática na educação básica. Psicologia & Saberes, v. 2, n. 2, 2013.

SAMPAIO, Maria Lúcia Pessoa; BISOGNIN, Eleni. Matemática para Todos: Reflexões e Práticas Inovadoras. São Paulo: Editora Átomo, 2019. 120 p.

Published

2023-12-18

How to Cite

Klamt, S. C., Silva Leão, J. ., Bastos Moraes, E. ., Mueller, C. ., Goelzer Ritzel, P. ., & Sezra Ramos, G. . (2023). LEARNING PATHS: A REINVENTION IN UNISC DEGREES. Revista Jovens Pesquisadores, 13(2), 35-44. https://doi.org/10.17058/rjp.v13i2.18619

Issue

Section

CIÊNCIAS EXATAS, DA TERRA E ENGENHARIAS