CAMINHOS DO SUS:EXPANDING A SOCIAL TECHNOLOGY TO TACKLE HEALTH INEQUITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rjp.v14i1.19237

Keywords:

Popular health education, Adolescence, Social inclusion, Unified Health System

Abstract

This article deals with the expansion of the board game "Caminhos do SUS", a didactic social technology produced by the adolescence research group at the University of Santa Cruz do Sul (UNISC), which aims to promote popular health education with school adolescents. Descriptive in nature, its aim is to present the process of building new cards for the game, whose themes are: racism, people with disabilities, LGBTQIAPN+phobia and bullying. The need to expand the game was recognized after a brainstorming activity with the game's developers, which led to an understanding of the relevance of debating these themes, which are so implicated and linked to young people's experiences. The first letter recounts a common situation of racism in the school environment, which causes psychosocial damage. In the second, the topic of people with disabilities encompasses the experiences of a subject who is increasingly present in our society and who deserves inclusion and acceptance: autistic people. The letter on LGBTQIAPN+phobia reflects on a common case of violence arising from discrimination and prejudice against this segregated and marginalized population. Finally, a case of school bullying is portrayed, a problem among teenagers that can cause suffering. The narratives included are linked to the health services in the area, with the aim of sharing knowledge about how they work in relation to these issues.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Maíra Lopes; NEVES, Anamaria Silva. A Popularização Diagnóstica do Autismo: uma Falsa Epidemia? Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 40, e180896, 1-12, 2020.

AUGUSTIN, André Coutinho et al. Panorama das desigualdades de raça/cor no RS. Porto Alegre: SPGG/DEE, 2021. (Relatório Técnico).

BORRET, Rita Helena et al, Reflexões para uma Prática em Saúde Antirracista, Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44, n. suppl 1, p. e148, 2020.

BRASIL, Conselho Federal de Psicologia. Referências técnicas para atuação de psicólogas(os) na educação básica / Conselho Federal de Psicologia, 2. ed. Brasília: CFP, 2013.

BRASIL, Ministério da Saúde, Política Nacional de Saúde Integral da População Negra: uma política para o SUS, 3. ed. Brasília: Editora do Ministério da Saúde, 2017.

BRASIL, Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de Apoio à Gestão Participativa. Política Nacional de Saúde Integral de Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis e Transexuais / Ministério da Saúde, Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa, Departamento de Apoio à Gestão Participativa. Brasília: 1. ed., 1. reimp. Ministério da Saúde, 2013.

BRASIL, Presidência da República, Secretaria-geral, Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei N°14.532. Diário Oficial. Brasília, 2023. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2023-2026/2023/lei/l14532.htm. Acessado em: 23 fev. 2024.

BRASIL, Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista; e altera o § 3º do art. 98 da Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2012. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm. Acessado em: 23 fev. 2024.

BRASIL. Lei nº 13.185, de 6 de Novembro de 2015. Institui o Programa de Combate à Intimidação Sistemática (Bullying). Diário Oficial da União, Brasília, 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13185.htm. Acessado em 02 mar. 2024.

CERQUEIRA, Daniel; BUENO, Samira (coord.). Atlas da violência 2023. Brasília: Ipea; FBSP, 2023. DOI: https://forumseguranca.org.br/wp-content/uploads/2023/12/atlas-da-violencia-2023.pdf.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR –CAPES. Ministério da Educação. Produção técnica. Brasília, DF: 2019. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/10062019-producao-tecnica-pdf. Acessado em: 27 fev. 2024.

COUTO, Marlen. PISA 2022: Brasil está entre países com mais estudantes que se sentem solitários na escola; 11% relatam bullying frequente. O Globo, Rio de Janeiro, 2023. Disponível em: https://oglobo.globo.com/brasil/educacao/noticia/2023/12/05/pisa-2022-brasil-esta-entre-paises-com-mais-estudantes-que-se-sentem-solitarios-na-escola-11percent-relatam-bullying-frequente.ghtml. Acessado em: 02 mar. 2024.

DELGADO GARCIA, J. C. Uma Metodologia de Análise das Tecnologias Sociais. In: GALANTE, O.H.; ARCIENAGA, A. A.(Org.). Gestión tecnológica para la producción, el empleo y la inclusión - XII Seminario Latino Iberoamericano de Gestión Tecnológica, Altec, 2007. BMPress, Buenos Aires, v.12, n.37, p.383-397. 2008. Disponível em: https://itsbrasil.org.br/publicacoes-artigos/. Acessado em: 27 fev. 2024.

FÓRUM BRASILEIRO DE SEGURANÇA PÚBLICA. 17º Anuário Brasileiro de Segurança Pública. São Paulo: Fórum Brasileiro de Segurança Pública, 2023. ISSN 1983-7364. Disponível em: https://forumseguranca.org.br/wp-content/uploads/2023/07/anuario-2023.pdf. Acessado em: 15 de fevereiro de 2024.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 28ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

GOMES, Luciano Bezerra; MERHY, Emerson Elias. Compreendendo a Educação Popular em Saúde: um estudo na literatura brasileira. Caderno de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v.16, n.1, p.7-18. Jan. 2011.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). PeNSE 2019: uma em cada cinco escolares sofreu violência sexual. Agência de notícias IBGE, 2021. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/31575-pense-2019-uma-em-cada-cinco-escolares-sofreu-violencia-sexual#:~:text=Em%202019%2C%20cerca%20de%2023,meninos%20(19%2C5%25). Acessado em: 02 mar. 2024.

INSTITUTO DE TECNOLOGIA SOCIAL, Reflexões sobre a construção

do conceito de tecnologia social. in: LASSANCE JR, Antonio E, et al. Tecnologia Social: Uma Estratégia para o Desenvolvimento. Rio de Janeiro: Sindicato Nacional dos Editores de Livros, 2004. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1IjpHjsOBPBFWYRBQwyLOSlJ6Bnm9XroB/view. Acessado em: 27 fev. 2024.

ITS. Desenvolvido pelo Instituto de Tecnologia Social. Tecnologia Social.

Disponível em: https://itsbrasil.org.br/institucional-tecnologia-social/. Acessado em: 05 mar. 2024.

LIMA, Maria Dálete Alves; SOUZA, Alcimar da Silva; DANTAS, Maridiana Figueiredo. OS DESAFIOS A GARANTIA DE DIREITOS DA POPULAÇÃO LGBT NO SISTEMA ÚNICO DE SAÚDE (SUS). Revista Interfaces: Saúde, Humanas e Tecnologia, [S. l.], v. 3, n. 11, 2016. DOI: 10.16891/315.

MACHADO, Letiane de Souza; DULLIUS, Maria Eduarda Rockenbach; HOPP, Gabriella Soares; GARCIA, Edna Linhares. “Caminhos do SUS”: a gamificação como tecnologia social para a educação popular em saúde, Revista de Educação Popular, v. 22, n. 2, p. 322–338, 2023.

MELLO, Ana Maria S. Ros de; ANDRADE, Maria América; HO, Helena; DIAS, Inês de Souza. Retratos do autismo no Brasil, 1ª ed. São Paulo: AMA. Disponível em: https://www.ama.org.br/site/wp-content/uploads/2017/08/RetratoDoAutismo.pdf. Acessado em: 05 mar. 2024.

MENDES, Wallace Góes; SILVA, Cosme Marcelo Furtado Passos. (2020). Homicídios da População de Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis, Transexuais ou Transgêneros (LGBT) no Brasil: uma Análise Espacial. Ciência & Saúde Coletiva, 25(5), 1709–1722. https://doi.org/10.1590/1413-81232020255.33672019

OMS, 1998. Health Promotion Glossary. Geneva: World Health Organization, 1998.

OPAS/OMS. Transtorno do Espectro Autista. Organização Pan-Americana de Saúde/Organização Mundial de Saúde, c, 2024. Disponível em: https://www.paho.org/pt/topicos/transtorno-do-espectro-autista#collapse-accordion-18812-6. Acessado em: 02 mar. 2024.

SOUZA, Lélia Castro de. Quando o bullying na escola afeta a vida adulta. Revista Psicopedagogia, São Paulo, v. 36, n. 110, p. 153-162, 2019.

Published

2024-07-08

How to Cite

Royer Perini, I., Fabiana Dreissig, J., Weber de Vargas, A., Niandra da Silva, K., da Silva Pedroso, C., de Souza Machado, L., & Linhares Garcia, E. (2024). CAMINHOS DO SUS:EXPANDING A SOCIAL TECHNOLOGY TO TACKLE HEALTH INEQUITIES. Revista Jovens Pesquisadores, 14(1), 46-59. https://doi.org/10.17058/rjp.v14i1.19237