COMMUNITIES OF PRACTICE AND “LEGITIMATE PERIPHERAL PARTICIPATION”

DEMOCRATIC LEARNING CHALLENGES FOR THE PUBLIC GOVERNANCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rdunisc.vi72.18117

Abstract

This work aims to bring a theoretical, conceptual and normative discussion about communities of practices and knowledge management, as a challenge of democratization, institutional and social participation in public governance. To this end, specifically sought to answer that are communities of practice and what their objectives, by correlating them with the current of Legitimate Peripheral Participation. It is, therefore, an exploratory bibliographical research by hermeneutic method. In the results, it was possible to conclude that communities of practices arise when the institutional canon - that is, the manuals, norms and formally instituted training – are shown to be insufficient, inadequate or non-existent and that the objective of these groups is to deepen knowledge and experiences around an area of ​​common domain.

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Author Biographies

Kolmar Kafran França de Vasconcelos, Instituto Federal da Paraíba

Servidor do Instituto Federal da Paraíba, atualmente trabalha no Ministério da Economia, com pesquisa e análise de dados na Secretaria de Gestão de Pessoas. Discente do Programa de Pós-Graduação em Gestão Pública - PPGP/UFRN. Bacharel em Administração com pós-graduação em Gestão da Tecnologia da Informação e Mestre em Gestão Pública.

Aline Virginia Medeiros Nelson , Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Docente do Programa de Pós-Graduação em Gestão Pública e do Departamento de Administração Pública e Gestão Social (Departamento de Administração Pública e Gestão Social). Possui graduação em Direito pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2005), mestrado em Direito pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2013) e doutorado em Ciências Jurídicas pela Universidade Federal da Paraíba (2015). Atualmente é professora adjunta vinculada ao Departamento de Administração Pública e Gestão Social - DAPGS/UFRN e membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Gestão Pública -PPGP/UFRN.

Published

2024-06-13

How to Cite

França de Vasconcelos, K. K., & Medeiros Nelson , . A. V. (2024). COMMUNITIES OF PRACTICE AND “LEGITIMATE PERIPHERAL PARTICIPATION”: DEMOCRATIC LEARNING CHALLENGES FOR THE PUBLIC GOVERNANCE. Revista Do Direito, (72), 44-63. https://doi.org/10.17058/rdunisc.vi72.18117

Issue

Section

Artigos