Psychology and Post-Truth: the Emergence of Digital Subjectivity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/psiunisc.v2i2.12242

Keywords:

Psychology and post-truth, Digital subjectivity, Algorithm, Technoliberalism

Abstract

Through a critical analysis known as Post-truth, this paper discusses two interconnected themes. The first one investigates the important role that psychology plays in the recent socio-anthropological environment and its main political and economic repercussions. The second theme explains the concept of subjectivity and how different dimensions of the human beings are influenced with the preponderance of technoliberalism and the new medias. This new process propitiates the construction of a new kind of subjectivity, which could be named as digital subjectivity. The investigation also reveals that the implementation of these media practices manipulates the human being itself. The digital administration of human life transforms itself into a new object of consumption. The new media seek to comprise all the sequences of the human experience, which results in the commodification of the whole life.

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Author Biography

Pedrinho Guareschi, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Filosofia pela Faculdade de Filosofia Imaculada Conceição (1969), graduação em Teologia pelo Instituto Redentorista de Estudos Superiores de SP (1964), Pós Graduação em Sociologia pela PUCRS (1965), graduação em Letras pela Universidade de Passo Fundo (1968), mestrado em Psicologia Social - Marquette University Milwaudee (1973), doutorado em Psicologia Social - University Of Wisconsin At Madison (1980).Pós-doutorado no departamento de Ciências Sociais na Universidade de Wisconsin (1991). Pós-doutorado no departamento de Ciências Socias na Universidade de Cambridge (2002). Pós-doutorado na Università degli Studi La Sapienza, Roma, no departamento de Psicologia (2014/15). De 1969 a 2009 foi professor no Programa de Pós Graduação em Psicologia na PUCRS. Atualmente é professor convidado da Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Conferencista Internacional. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Social, atuando principalmente nos seguintes temas: mídia, ideologia, representações sociais, ética, comunicação e educação. Trabalhou como professor convidado da Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA).

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Published

2018-07-20

How to Cite

Guareschi, P. (2018). Psychology and Post-Truth: the Emergence of Digital Subjectivity. PSI UNISC, 2(2), 19-34. https://doi.org/10.17058/psiunisc.v2i2.12242

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Section

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