A Generalized Analysis of Caregivers of Children with Atypical Development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/psiunisc.v3i2.13394

Keywords:

Human development, Gendered analysis, Caregivers, Children with atypical development.

Abstract

Human development is a multifaceted phenomenon, involving processes of biological, psychological, social and cultural changes, occurring in the interactions between people and biological systems, within social groups and environments, throughout the life cycle. The family system is seen as one of the central environments for the developing person, given the establishment of relationships between the child, from the beginning of his life, and his caregivers. The objective of this study was to analyze, from the gender studies and the bioecological model of human development, the roles played by the caregivers of children with atypical development, in the context of the Brazilian Amazon. Studies on the care of children with atypical development show how this factor acts as a divisive factor in the exercise of paternity, given the sociocultural aspects of gender, race and class, where it was found that most people who perform such activities are women. It was concluded that care practices are still traversed by a large number of actions and responses from a network of contexts whose activities continue to be seen as feminine "domains".

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Author Biographies

Matheus dos Santos da Silveira, Universidade Federal do Pará

Graduado em Relações Internacionais pela Universidade da Amazônia (2018), Mestrando em Teoria e Pesquisa do Comportamento pela Universidade Federal do Pará (2019-Atual), Graduando em Psicologia pela Universidade Federal do Pará (2015-Atual). Desenvolve pesquisas no Laboratório de Ecologia do Desenvolvimento (LED-UFPA) em temas como: Psicologia do Desenvolvimento Humano e Psicologia Social.

Yasmin Borges Farias, Universidade Federal do Pará

Graduanda em Psicologia na Universidade Federal do Pará (2015-Atual), bolsista do CNPq no Laboratório de Ecologia e Desenvolvimento (LED) do Núcleo de Teoria e Pesquisa do Comportamento (NTPC). Atua principalmente nos seguintes temas: pobreza, desenvolvimento, família e coparentalidade. Possui interesse nas áreas de Psicologia do Desenvolvimento Humano, Psicologia Clínica e Feminização da Pobreza.

Ruth Daisy Capistrano de Souza, Universidade Federal do Pará

Graduada em Pedagogia pela União das Escolas Superiores do Pará (1988), mestra e doutora em Teoria e Pesquisa do Comportamento - Área: Psicologia, pela Universidade Federal do Pará (2004/2008), realiza estágio pós- doutoral em Ecoetologia do Desenvolvimento (2016-Atual) na Universidade Federal do Pará. Experiência na área de Educação, Educação Especial e diversidade humana, Psicologia (ênfase em Processos de Aprendizagem) atuando principalmente nos seguintes temas: História da Educação, Planejamento Educacional, Currículo, Surdez, TDAH, Deficiência Múltipla, Inclusão, Ensino e Aprendizagem, Família e Alteração em Desenvolvimento humano.

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Published

2019-07-19

How to Cite

Silveira, M. dos S. da, Farias, Y. B., & Souza, R. D. C. de. (2019). A Generalized Analysis of Caregivers of Children with Atypical Development. PSI UNISC, 3(2), 101-114. https://doi.org/10.17058/psiunisc.v3i2.13394

Issue

Section

Thematic Dossier: Parenting, Gender, and Sexual Diversity