Recommendations for Conducting Focus Groups in Qualitative Research
DOI:
https://doi.org/10.17058/psiunisc.v4i1.13500Keywords:
Methodology, Research methods, Focus groups.Abstract
This theoretical paper discusses the role of focus group in qualitative research beyond its use as a single session technique. It is presented as method, able to generate relevant and fruitful contributions. We gathered and compared the leading contributions from selected Brazilian publications, mainly due to their singularities on presenting focus groups. We explain the differences between focus groups and group interview, uses in research, preparation, recording, script, sampling, structure, moderator, debate conduction, pre- and post-debate elements, among other aspects. Two traditional foreign authors are added to the debate, David Morgan and Rosaline Barbour, contributing with similar and distinctive positions about the goal and the characteristics of focus group. We outline directions based on application, teaching, and training the method. The intention is that doubts had been clarified and preconceptions dissolved about the use of focus group in research, focusing the qualitative approach, but with recommendations that must accompany its application to the quantitative approach.Downloads
References
Barbour, R. (2009). Grupos focais. Porto Alegre: Artmed.
Bordini, G., & Sperb, T. (2013). Grupos focais online e pesquisa em psicologia: revisão de estudos empíricos entre 2001 e 2011. Interação em Psicologia, 17(2), 195-205. doi: 10.5380/psi.v17i2.28480
Borges, C., & Santos, M. (2005). Aplicações da técnica do grupo focal: fundamentos metodológicos, potencialidades e limites. Revista da SPAGESP, 6(1), 74-80. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-29702005000100010&lng=pt&tlng=pt
Brasil. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde (2012). Resolução n. 466, de 12 de dezembro de 2012. Aprova diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Brasília, Diário Oficial da União, 12 dez. 2012.
Conceição, V. M., & Souza, L. K. (2015). Lazer, educação física e adolescência. Licere, 18(2), 193-220. Recuperado de https://seer.ufmg.br/index.php/licere/article/view/1049
Dall’Agnol, C., & Trench, M. H. (1999). Grupos focais como estratégia metodológica em pesquisas na Enfermagem. Revista Gaúcha de Enfermagem, 20(1), p.5-25. Recuperado de http://seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagem/article/view/4218/2228
DeAntoni, C., Martins, C., Ferronato, M., Simões, A., Maurente, V., Costa, F., & Koller, S. (2001). Grupo focal: método qualitativo de pesquisa com adolescentes em
situação de risco. Arquivos Brasileiros de Psicologia (impresso), 53(2), 38-53. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/297497178_Grupo_focal_Metodo_qualitativo_de_pesquisa_com_adolescentes_em_situacao_de_risco
Gaskell, G. (2002). Entrevistas individuais e grupais. In M. W. Bauer, & G. Gaskell (Orgs.), Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som (pp.64-89). Rio de Janeiro: Vozes.
Gondim, S. (2002). Grupos focais como técnica de investigação qualitativa: desafios metodológicos. Paidéia, 12(24), 149-161. doi: 10.1590/S0103-863X2002000300004
Gui, R. (2003). Grupo focal em pesquisa qualitative aplicada: intersubjetividade e construção de sentido. Psicologia: Organizações & Trabalho, 3(1), 135-160. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-66572003000100007&lng=pt&tlng=pt
Iervolino, S., & Pelicioni, M. (2001). A utilização do grupo focal como metodologia qualitativa na promoção da saúde. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 35(2), 115-121. doi: 10.1590/S0080-62342001000200004
Kind, L. (2004). Notas para o trabalho com a técnica de grupos focais. Psicologia em Revista, 10(15), 124-136. Recuperado de http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/202/213
Morgan, D. (1996). Focus groups. Annual Review of Sociology, 22, 129-152. doi: 10.1146/annurev.soc.22.1.129
Morgan, D. (1997). Focus groups as qualitative research (2a ed.). Qualitative research methods: vol. 16. Thousand Oaks, CA: Sage.
Souza, L. K. (2008). O debate de dilemas morais na universidade. Psicologia Escolar e Educacional, 12(1), 169-183. doi: 10.1590/S1413-85572008000100012
Trad, L. B. (2009). Grupos focais: conceitos, procedimentos e reflexões baseadas em experiências com o uso da técnica em pesquisas de saúde. Physis: Revista de Saúde Coletiva, 19(3), 777-796. doi: 10.1590/S0103-73312009000300013
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles are those of the author, with periodical rights on the first publication. Authors may only use the same results in other publications clearly indicating this journal as the medium of the original publication. Because we are an open access journal, we allow free use of articles in educational and scientific applications provided the source is cited under the Creative Commons CC-BY license.