Biographical narratives and custom biker identity
DOI:
https://doi.org/10.17058/psiunisc.v7i1.17829Keywords:
Social Identity, Personal narratives, Culture, Motorcycles, BiographiesAbstract
This study addresses the biographical narratives of motorcyclists and their relationship with the custom culture. The research aimed to verify the relationship between biographical narratives and the constitution of social identity and was carried out through eight biographical interviews with motorcyclists. The material was analyzed following the methodological proposal of analysis of meaning cores (Aguiar & Ozella, 2006). The results showed that the values, meanings and social practices proper to the custom culture are re-signified through the biographical narrative, seeking to highlight a style that, at the same time, implies the subject to a specific social group, thus allowing to assert itself as a singularity. The biker custom narratives made available by the industry, the mass media and specific social groups form the references through social identity is constituted. It is concluded that narratives are a fundamental mediation for the formation of social identity. Through a process of discursive organization on the cultural context, the subject establishes the social meanings that constitute the groups in which he participates and is uniquely inserted in these groups.
Downloads
References
Aguiar, W. M. J. & Ozella, S. (2006). Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicologia: Ciência e Profissão, 26(2), 222-245. doi: 10.1590/S1414-98932006000200006
Almeida, L. O.; Tavares, M. C.; Urdan, A. T. & Teixeira, D. J. (2013). Comunidade de marcas e os proprietários de Harley-Davidson de Belo Horizonte. Revista Gestão & Tecnologia, 13(3), 235-257. https://doi.org/10.20397/2177-6652/2013.v13i3.589
Bakhtin, M. (2006). Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes.
Burzyńska, K. (2017). Bad boys meet the swan of avon: A re-visioning of hamlet in sons of anarchy. Studia Anglica Posnaniensia 52(2), 269-283. doi: 10.1515/stap-2017-0010
Bockorni, B. R. S., & Gomes, A. F. (2021). A amostragem em snowball (bola de neve) em uma pesquisa qualitativa no campo da administração. Revista de Ciências Empresariais da UNIPAR, 22(1), 105-117. doi: 10.25110/receu.v22i1.8346
Bruner, J. (1987). Life as Narrative. Social Research, 54(1),11-32.
Bruner, J. (2008). Actos de Significado. Lisboa: Edições 70.
Bruner, J. (1991). The Narrative Construction of Reality. Critical Inquiry, 18(1),1-21.
Bruner, J. (1997). Realidade mental, mundos possíveis. Porto Alegre: Artes Médicas.
Chiarelli, C. (2015). A diferença é a alma? A subcultura de consumo Harley-Davidson e uma comparação do significado da marca em diferentes culturas de consumo (Dissertação de Mestrado). Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, SC, Brasil. Recuperado de https://document.onl/documents/a-diferena-a-alma-a-subcultura-de-consumo-harley-chiarellipdf-ao-benetton.html?page=1
Dean, M. (2017). Harley culture from the outside: cowboys, guns and Patriotism. Internacional Journal of Motorcycle Studies. 17, 1-10. Recuperado em https://motorcyclestudies.org/volume-13-2017/harley-culture-from-the-outside-cowboys-guns-and-patriotism-misao-dean/
Duarte, P. S. (2019) O processo de identificação dos membros de tribos urbanas: o caso do grupo de motociclismo da Harley-Davidson, (Tese de doutorado), Escola de Administração, Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, SP, Brasil. Recuperado de https://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/handle/10438/27543
Evangelista, S., & Sá, S. P. (2021). Gêneros musicais, conservadorismo e nacionalismo: trilhas sonoras da convocação a atos políticos em defesa da presidência brasileira. Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, 44(2), 175-188. doi: 10.1590/1809-5844202129
Fivush, R. (2008). Remembering and reminiscing: How individual lives are constructed in family narrative. Memory Studies, 1, 49-58. doi: 10.1177/1750698007083888
Gomes, F. L. (2017). Histórias de Paixão sobre Rodas: Moto Club de Campos. Niterói: Nitpress.
Jovchelovitch, S. & Bauer, M. W. (2002). Entrevista narrativa. In M. Bauer, & G. Gaskell (Orgs), Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som (pp. 90-113). Rio de Janeiro: Vozes.
Lauchs, M. (2022). A Survey of the Rise of Outlaw Motorcycle Gangs in East Asia. Asian Journal of Criminology, 17,19–35. doi: 10.1007/s11417-021-09351-6
Linde, C. (1993). Life stories. The creation of coherence. New York: Oxford University Press.
Mindich, B. (2014). Bikers: A Sustainable subculture model. The Journal: Master of Arts in Liberal Studies, 38-49. Recuperado de https://www.academia.edu/9761123/Bikers_A_Sustainable_Subculture_Model
Moita Lopes, L. P. da. (2002). Identidades Fragmentadas. A construção discursiva de raça, gênero e sexualidade na sala de aula. Campinas: Mercado de Letras.
Neculai, A. (2019). Sons of Anarchy Uncovered. A Cinematic Journey. “Dunǎrea de Jos” University of Galaț I, Faculty of Letters. Recuperado de https://www.academia.edu/39776075/_Sons_of_Anarchy_Uncovered._A_Cinematic_Journey?email_work_card=view-paper
Nobrega, A. N. & Magalhães, C. E. A. (2012) Narrativa e identidade: Contribuições da avaliação no processo de (re-)construção identitária em sala de aula universitária. Veredas On-Line, 2, 68-84. Recuperado de https://www.ufjf.br/revistaveredas/files/2012/10/artigo-5.pdf
Naujorks, C. J., & Silva, M. K. (2016) Correspondência Identitária e Engajamento. Civitas, 16(1), 136-156. doi: 10.15448/1984-7289.2016.1.18139
Oltramari, L. C., & Naujorks, C. J. (2020). Identidade sobre rodas: um ensaio sobre a cultura biker custom. Interthesis, 17, 01-14. doi: 10.5007/1807-1384.2020.e67140
Panzarini, B. (2015). A comunicação mercadológica e a apropriação de um estilo de vida – estudo de caso da marca Harley-Davidson no Brasil (Dissertação de Mestrado). Programa de Pós Graduação em Comunicação Social, Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, SP, Brasil. Recuperdo de http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/711
Pirsig, R. M. (2018). Zen e a Arte da Manutenção de Motocicletas. São Paulo: WMF/ Martins Fontes. Edição do Kindle.
Schouten, J. W & Mcalexander, J. H. (1995). Subcultures of consumption: an Ethnography of the new bikers. Journal of consumer research, 22, 43-61. Recuperado de https://psycnet.apa.org/doi/10.1086/209434
Silva, K. L. (2016). “Isso é coisa para macho”: a construção de masculinidades nos encontros de motociclistas em Goiânia (Dissertação de Mestrado). Pós-Graduação em Antropologia Social, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, GO, Brasil. Recuperado de http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/6448
Stjärnqvist, A. (2015). The mysterious mc-clubs: A content analysis of the structure, symbols, brotherhood, and criminal involving among legal and illegal mc-clubs. Degree project in Criminology (Masters Program Criminology), Malmö University, Malmö. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1488425/FULLTEXT01.pdf
Thompson, W. (2023a). Riding With Modern American Motorcyclists. In W. E. Thompson & M. L. Thompson (Orgs), Pulling Back the curtain on Qualitative Research (pp. 110-125). Taylor & Francis. doi: 10.4324/9781003320760-8
Thompson, W. (2023b). Performing a Content Analysis of Popular Motorcycle Movies. In W. E. Thompson & M. L. Thompson (Orgs), Pulling Back the curtain on Qualitative Research (pp. 126-137). Taylor & Francis. doi: 10.4324/9781003320760-9
Toledo Pinto, F. R. (2011). Você tem uma moto ou uma Harley: vínculos com a marca Harley Davidson em São Paulo (Tese de doutorado). Programa de Pós Graduação em Antropologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil. Recuperado de https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8134/tde-17082012-095850/publico/2011_FatimaReginaDeToledoPinto.pdf
Van Deuren, S., Blokland, A & Kleemans, E. (2022). Examining Membership of Dutch Outlaw Motorcycle Gangs and Its Association with Indqividual Criminal Careers. Deviant Behavior, 43(7), 880-895. doi: 10.1080/01639625.2021.1919498
Vieira, A. G. & Henriques, M. R. (2014) A Construção Narrativa da Identidade. Psicologia: Reflexão e Crítica, 27(1), 163-170. doi: 10.1590/S0102-79722014000100018
Washco-Castro, A. (2020). Movilidades culturales. Una práctica cultural norteamericana en nuestras calles. Tsantsa. Revista de Investigaciones Artísticas, 10, 79-87. Recuperado de https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/tsantsa/article/view/3548
Wolf, D. (1991). The Rebels: a brotherhood of outlaw bikers. Toronto: University of Toronto Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles are those of the author, with periodical rights on the first publication. Authors may only use the same results in other publications clearly indicating this journal as the medium of the original publication. Because we are an open access journal, we allow free use of articles in educational and scientific applications provided the source is cited under the Creative Commons CC-BY license.