The complaint and the demand in the pshycology service-school of Feevale University: a psychoanalytical perspective
DOI:
https://doi.org/10.17058/psiunisc.v8i2.18528Keywords:
School-service, Psychology, PsychoanalysisAbstract
The School-Services of Psychology constitute practical learning spaces for final-graduation students and also provide assistance to less privileged communities. In this study, which is part of a research in Psychoanalysis, we aim to identify the initial complaint for which people seek care at the School of Psychology Service of the Feevale University in the last three years and analyze whether there is a transformation of this complaint into a demand for treatment over the course of the sessions course of the sessions. This is a documentary research with a qualitative approach and the data collection was carried out through documents filed at the School-Service. For data analysis we used content analysis (Bardin, 2011). Two initial categories of analysis were established - initial complaint and transformation of the complaint into demand - along and three subcategories that emerged that emerged during the process of reading and analyzing the data: interpersonal conflict, losses and bereavements, and manifestations of anxiety. The main complaint of people among the among the sampled individuals was related to loss and grief, which may be associated with the current covid-19 pandemic. Regarding the transformation of the complaint, we observe that, in some cases, the complaint unfolds, through speech and listening, modifying the subject's position in relation to their suffering. In other cases, the complaint persists throughout the process, however , not without therapeutic effects. Research in psychoanalysis does not start from the search for unquestionable knowledge, it is through repositioning and constant movement that psychoanalytic practice and research itself can progress.
Downloads
References
Amaral, A. E. V. Luca, L., Rodrigues, T. C., Leite, C. A., Lopes, F. L., & Silva, M. A. (2012). Serviços de psicologia em clínicas-escola: revisão de literatura. Boletim de psicologia, 61(136), 37-52. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0006-59432012000100005
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70.
Bianco, A. C. L. (2003). Sobre as bases dos procedimentos investigativos em psicanálise. Psico-USF. 8(2), 115–123. doi: https://doi.org/10.1590/S1413-82712003000200003
Busch, F. (2013) Creating a Psychoanalytic Mind: A psychoanalytic method and theory. New York: Routledge.
Castillo, A. R. G. L., Recondo, R., Asbahr, F. R., & Manfro, G. G. (2000). Transtornos de ansiedade. Revista Brasileira de Psiquiatria, 22(Supl.2), 20-23 doi: 1590/S1516-44462000000600006
Coutinho, L. G., & Rocha, A. P. R. (2007). Grupos de reflexão com adolescentes: elementos para uma escuta psicanalítica na escola. Psicologia Clínica, 19(2), 71–85. https://doi.org/10.1590/S0103-56652007000200006
Dalgalarrondo, P. (2018). Psicopatologia e semiologia dos transtornos mentais. Porto Alegre, RS: Artmed.
Danto, E. A. (2019). As Clínicas Públicas de Freud: Psicanálise e Justiça Social, 1918-1938. São Paulo, SP: Editora Perspectiva.
Danzmann, P. S., Silva, A. C. P.; Guazina, F. M. N. (2021). Implicações da morte e luto na saúde mental do sujeito frente à pandemia. Revista Multidisciplinar e de Psicologia, 15(55), 33-51. doi: 10.14295/idonline.v15i55.3016
Fam, B. M. Ferreira Neto, J. L. (2019). Análise das práticas de uma clínica-escola de Psicologia: Potências e desafios contemporâneos. Psicologia: Ciência e Profissão, 39, 1-16. doi: https://doi.org/10.1590/1982-3703003178561
Fink, B. (2017). Fundamentos da técnica psicanalítica: uma abordagem lacaniana para praticantes. São Paulo, SP: Blucher.
Fonseca, J. J. S. (2011). Psicologia Social. Petrópolis, RJ: Vozes.
Freud, S. (1996). Análise terminável e interminável. (J. Riviere, Trad.) In: Moisés e o Monoteísmo, Esboço de Psicanálise e Outros Trabalhos (V. 23). Rio de Janeiro, RJ: Imago Editora. (Originalmente publicado em 1937).
Freud, S. (2010). O mal-estar na civilização. (P. C. Souza, Trad.) In: Obras Completas (v. 18). São Paulo, SP: Companhia das letras. (Originalmente publicado em 1930).
Freud, S. (2013). Cinco lições de psicanálise. (P. C. Souza, Trad.) In: Obras Completas (v. 9). São Paulo, SP: Companhia das letras. (Originalmente publicado em 1910).
Gabbard, G. O. (2000). Psicoterapia psicodinâmica: conceitos fundamentais. Porto Alegre: Artmed.
GarciaRoza, L. A. (1993). A pesquisa acadêmica em psicanálise. Em D. Ropa (Org.). Anuário Brasileiro de Psicanálise (p. 118-121). Rio de Janeiro: RelumeDumará
Gauy, F. V. Guimarães, S. S. (2006). Triagem em saúde mental infantil. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 22(1), 5–15. doi: https://doi.org/10.1590/S0102-37722006000100002
Green, A. (1994). Um psicanalista engajado: conversa com Manuel Macias. São Paulo: Casa do psicólogo.
Hegenberg, M. (2020). Psicoterapia breve psicanalítica. Belo Horizonte, MG: Artesã Editora.
Kripka, R. M. L.; Scheller, M.; & Bonotto, D. L. (2015). Pesquisa documental: considerações sobre conceitos e características na pesquisa qualitativa. Atas – Investigação Qualitativa na Educação, 2, 243-247. Recuperado de https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2015/article/view/252/248
Jungk, I. (2018). Fundamentos categoriais do Tempo Lógico lacaniano. Eikon, 4 (2), 69-76.
John D. (2006). A ressignificação da história de vida: temporalidade e narrativa no percurso da análise (Tese de Doutorado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
Lacan, J. (1959 – 60). O seminário, livro 7: A ética da psicanálise. (B. Milan, trad.). Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar, 1997
Lacan, J. (1986). O seminário, livro 1: os escritos técnicos de Freud. (B. Milan, trad.). Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar, 1986.
Laplanche, J. Pontalis, J. B. (1992). Vocabulário de Psicanálise. São Paulo, SP: Martins Fontes.
Leichsenring, F., & Rabung, S. (2008). Effectiveness of long-term psychodynamic psychotherapy: A meta-analysis. JAMA: Journal of the American Medical Association, 300(13), 1551-1565. doi: 10.1001/jama.300.13.1551.
Lowenkron, T. S. (2000). É possível psicanálise breve?. Revista Latinoamericana De Psicopatologia Fundamental, 3(4), 59-79. doi: 10.1590/1415-47142000004005
Macêdo, S., Farinha, MG (2022). Serviços Escola de Psicologia no Brasil: desafios e possibilidades às práticas clínicas em tempos de pandemia. Revista Interamericana de Psicología/Revista Interamericana de Psicologia , 56 (1), 1-14.
Miller, P. (2014) Driving soma: A Transformational Process in the Analytic Encounter. New York: Routledge.
Ocariz, M. (2003). O sintoma e a clínica psicanalítica. São Paulo:Via Lettera.
Oliveira, P. M. & Ligeiro, V. M. (2021). Notas sobre o conceito de repetição na psicanálise. Revista de Psicologia, 12(1), 37-47. doi: 10.36517/revpsiufc.12.1.2021.3
Ortolan, M. L. M., & Sei, M. B. (2022). A Psicanálise nas instituições: considerações sobre a psicoterapia psicanalítica em serviços-escola de Psicologia. Tempo psicanalitico, 54(1), 63-88.
Santos, T. C. (2005). Efeitos terapêuticos na psicanálise aplicada. Rio de Janeiro, RJ: Contra Capa.
Santos, L. G. & Ferrari, I. F. (2014). A psicanálise aplicada à terapêutica: uma perspectiva histórica. Revista aSEPHallus de Orientação Lacaniana, 9(17), 19-42. Recuperado em http://www.isepol.com/asephallus/numero_17/revista_17/pdf/apsicanalise.pdf
Teixeira, D. C. & Vorcaro, A. R. (2009). Acolhimento em clínica-escola: o tratamento da queixa. Revista Saúde e Pesquisa, 2(2), 281-286. Recuperado de https://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/saudpesq/article/view/1174/793
Winnicott, D. W. (1983). Teoria do relacionamento paterno-infantil. In: O ambiente e os processos de maturação – Estudos sobre a teoria do desenvolvimento emocional. Porto Alegre: Artmed. (original publicado em 1960).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles are those of the author, with periodical rights on the first publication. Authors may only use the same results in other publications clearly indicating this journal as the medium of the original publication. Because we are an open access journal, we allow free use of articles in educational and scientific applications provided the source is cited under the Creative Commons CC-BY license.