Intervention in parque farroupilha: psychology in the face of disasters and crisis situations
DOI:
https://doi.org/10.17058/psiunisc.v8i3.19952Keywords:
psychological intervention, natural disasters, emotional support, resilience, mental healthAbstract
This experience report describes a psychological intervention carried out in Farroupilha Park (Redenção Park) in the city of Porto Alegre, RS, in response to the floods that struck the state of Rio Grande do Sul in 2024. The action, conducted by eleven students and a professor from the Psychology course as part of an extension project, focused on providing emotional support to those affected by the disaster. Using technical resources such as active listening, psychosocial support, and the distribution of an informational booklet on mental health and psychological support locations, the initiative sought to offer support and raise awareness about the importance of emotional care in crisis situations. One hundred copies of the informational booklet were distributed, reaching a significant number of people directly affected by the initiative. Feedback received in situ allowed for an assessment of the activity's favorable responses and highlighted the importance of this project as a support network for the community. This report also reflects on the contributions of this experience to the academic and professional development of the participants, highlighting the importance of theoretical and methodological training in Psychology in the field of disaster response.
Downloads
References
Acca, T. (2024). Reconstrução pós-desastres climáticos no Brasil. Portal FGV. Recuperado de https://portal.fgv.br/artigos/reconstrucao-pos-desastres-climaticos-brasil
Araújo, K. F. M., Costa, L. F., & Gonçalves, A. L. (2021). Impactos psicossociais dos desastres da mineração em Mariana e Brumadinho: uma revisão integrativa. Psico Debate, 8(1), 13–28. https://doi.org/10.22289/2446-922X.V8N1A13
Barbosa, L. A. S., Damasceno, R. S., & Costa, M. S. A. (2023). Psicologia das emergências e desastres no Brasil: Uma revisão de literatura. Revista de Psicologia da IMED, 15(1), 134–149. https://doi.org/10.18256/2175-5027.2023.v15i1.4597
Barros, E. A. de, Sousa, M. S. C. de, & Campos, T. da S. (2021). Emergências e desastres: atuação de psicólogos(as) de orientação clínica em Santarém/PA. Revista NUFEN, 13(1), 187–204. Recuperado de https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-25912021000100013
Brown, T., & Cordon, S. (2019). The power of active listening in crisis intervention: Enhancing psychological safety through empathy. Journal of Crisis Intervention and Psychology, 35(2), 120-135. doi: 10.1007/jcip.2019-035
Correia, C. H. (2023). Vulnerabilidade, estresse e suporte social em casais de famílias das comunidades afetadas por desastres naturais: Caso do Centro de Reassentamento de Savane/Dondo, Província de Sofala-Moçambique [Tese de doutorado, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro]. Repositório Institucional da PUC-Rio. https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.62963
Carvalho, M. M. de, & Oliveira, S. S. (2020). Aspectos psicossociais em desastres socioambientais de origem geoclimática: Uma revisão integrativa da literatura. Saúde em Debate, 44(spe2), 334–352. https://doi.org/10.1590/0103-11042020E223
Costa, M. F. (2020). Desastres e saúde pública: Estratégias de resposta e mitigação de impactos. São Paulo: Editora Fiocruz.
Dhein, G. (2023). Por uma articulação coletiva, intersetorial e no território. Revista Entrelinhas - Conselho Regional de Psicologia do Rio Grande do Sul. Recuperado de https://www.crprs.org.br/entrelinhas/225/perspectiva-por-uma-articulacao-coletiva-intersetorial-e-no-territorio
Diniz Neto, O., & Belo, F. R. (2015). Psicologia das emergências. Revista Interinstitucional de Psicologia, 8 (spe), 284-299. Recuperado de: https://pepsic.bvsalud.org/pdf/gerais/v8nspe/10.pdf
Ferenczi, S. (2015). Trauma e cura: Escuta empática e ressignificação do sofrimento. São Paulo: Editora Cortez.
Fernandes, G. C. M., Boehs, A. E., & Heidemann, I. T. S. B. (2013). O suporte social durante a transição familiar no pós-desastre natural. Texto & Contexto - Enfermagem, 22(4), 1098–1105. https://doi.org/10.1590/S0104-07072013000400028
Gordon, T., & Farson, R. (1957). Active Listening. Center for the Study of Human Problems.
Governo do Estado do Rio Grande do Sul. (n.d.). Monitoramento de abrigos e eventos adversos 2024. Power BI. Recuperado de: https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiNThhYTZmMGMtZDhkNy00OTEyLTkzNmEtYjU1NWIyMTZmNTVjIiwidCI6IjE1ZGNkOTA5LThkYzAtNDBlOS1hMWU1LWNlY2IwNTNjZGQxYSJ9
Hobfoll, S. E., Watson, P., Bell, C. C., Bryant, R. A., Brymer, M. J., Friedman, M. J., ... & Maguen, S. (2007). Five essential elements of immediate and mid-term mass trauma intervention: Empirical evidence. Psychiatry: Interpersonal & Biological Processes, 70 (4), 283-315.
Krum, F. M. B., & Bandeira, D. R. (2008). Enfrentamento de desastres naturais: o uso de um coping coletivo. Paidéia (Ribeirão Preto), 18(39), 73–84. https://doi.org/10.1590/S0103-863X2008000100008
Jager, M. E., Bemgochea Junior, D. P., Torres, I. E., Alberti, T. F., & Santos, S. S. (2021). Formação em psicologia e práticas extensionistas: relato de uma experiência universitária. Linhas Críticas, 27, e35340. https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.35340
Levine, P. (2010). O despertar do tigre: Curando o trauma. São Paulo: Summus Editorial.
Levy, E. S., & Ceccarelli, P. R. (2020). Considerações sobre desamparo, angústia e trauma: A tragédia em Brumadinho. In Brumadinho: Da ciência à realidade (Vol. 1, pp. 139-158).
Organização Mundial da Saúde, War Trauma Foundation, & World Vision International. (2015). Primeiros cuidados psicológicos: Guia para trabalhadores de campo. Organização Pan-Americana da Saúde. Recuperado de https://iris.paho.org/handle/10665.2/7676
Raphael, B. (1986). When disaster strikes: How individuals and communities cope with catastrophe. Basic Books.
Rizzotto, M. L. F., Costa, A. M., & Lobato, L. de V. da C.. (2024). Crise climática e os novos desafios para os sistemas de saúde: o caso das enchentes no Rio Grande do Sul/Brasil. Saúde Em Debate, 48(141), e141ED. https://doi.org/10.1590/2358-28982024141EDP
Rogers, C. R. (1957). The necessary and sufficient conditions of therapeutic personality change. Journal of Consulting Psychology, 21(2), 95-103. doi: 10.1037/h0045357
Rutter, M. (1985). Resilience in the face of adversity: Protective factors and resistance to psychiatric disorder. The British Journal of Psychiatry, 147(6), 598–611. https://doi.org/10.1192/bjp.147.6.598
Santos, C. D., Farias, T. M., & Souza, L. H. S. (2023). A atuação da/o psicóloga/o em situações de risco e os entrecruzamentos nas relações étnico-raciais, de classe e de gênero. Revista Entrelinhas, 94, 12. Conselho Regional de Psicologia do Rio Grande do Sul. Recuperado de https://crprs.org.br/entrelinhas/assets/edicaopdf/7964b-entrelinhas-ed-94.pdf
Silva, E. A. P. C. da, Costa da Silva, P. P., Mendes dos Santos, A. R., Oliveira Cartaxo, H. G. de, Rechia, S., & Freitas, C. M. S. M. de. (2013). Espaços públicos de lazer na promoção da qualidade de vida: Uma revisão integrativa. Licere - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, 16(2). https://doi.org/10.35699/1981-3171.2013.646
Smith, J., Anderson, P., & Taylor, R. (2021). Active listening in trauma-informed care: The role of empathy and psychological safety in post-disaster recovery. Journal of Trauma and Mental Health, 42(1), 45-60. doi: 10.1177/mentalhtrauma2021-042
Winnicott, D. W. (1965). The maturational processes and the facilitating environment. International Universities Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles are those of the author, with periodical rights on the first publication. Authors may only use the same results in other publications clearly indicating this journal as the medium of the original publication. Because we are an open access journal, we allow free use of articles in educational and scientific applications provided the source is cited under the Creative Commons CC-BY license.