Longevity: Citizenship, Participation and Social Rights
DOI:
https://doi.org/10.17058/psiunisc.v1i1.9629Keywords:
Aging. Longevity. Citizenship. Participation and Social RightsAbstract
Longevity is undoubtedly one of the greatest achievements of mankind. The increase in the number of people in the highest age groups (+65) is essentially due to a set of public and social policies, which in the last decades were implemented in Portugal and which led to a reduction in mortality and consequently an increase in longevity. At the same time, it has unleashed major legislative challenges in the implementation of public policies that protect social and political rights. As citizens with full rights, it is the responsibility of the State to guarantee them, promoting the right to citizenship, dignity and civic participation in society. This article is based on a research project carried out with elderly people in a residential home, reflecting on the meanings they attribute to citizenship and participation, now that they are in the condition of "retired", “pensioners” and "Institutionalized".Downloads
References
Beauvoir, Simone (1990). A Velhice. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.
Bourdieu, Pierre (1998). Meditações Pascalianas. Oeiras: Celta Editora.
Bourdieu, Pierre (2001). O capital social: notas provisórias (1980). In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (Orgs.) Escritos de educação (3). Petrópolis: Vozes, pp. 65-69.
Costa, Alfredo Bruto (2005). Exclusões Sociais. Cadernos democráticos. pp. 11-85. Lisboa: Gradiva.
Estevão, Carlos Alberto V. (1997). Cidadania organizacional: o enquadramento institucional de um conceito para uma alternativa pós-moderna da cidadania. Cadernos do Noroeste, 10(1). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2762219.
Fernandes, António T. (1995). Etnicização e racização no processo de exclusão social. Recuperado de http://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/1381.pdf.
Fonseca, António M. (2006). A Noção de idade e o Idadismo. In: O Envelhecimento: Abordagem Psicológica (2). Lisboa: Universidade Católica Portuguesa, pp. 22-33.
Giddens, Anthony (1990). The consequences of modernity. Cambridge: Cambridge Polity Press.
Giddens, Anthony (1992). Modernidade e Identidade Pessoal. Oeiras: Celta.
Karsz, Saul (1988) (1). Deconstruire la Veillesse. Les Chaiers de la Recherche sur le Travail Social (15). Caen: Presses universitaires de Caen.
Lenoir, Remi (1989). Objeto Sociológico e Problema Social. In: MERILLÈ et al. Iniciação à prática sociológica. Trad. J. de Teixeira. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes.
Macedo, Eunice (2009). Cidadanias em confronto Educação de jovens elites em tempo de globalização. Porto: CIIE LIVPSIC.
Marshall, Theodore H. (1967). Cidadania, Classe social e Status. Rio de Janeiro: Zahar Editores.
Oliveira, José H. Barros de (2010) (4). Psicologia do Envelhecimento e do Idoso Portugal: LivPsic.
OMS: Organização Mundial de Saúde (2002). Active Ageing: a policy framework. Geneva: World Health Organization.
OMS: Organização Mundial de Saúde (2015). Relatório Mundial de Envelhecimento e Saúde: United States of America.
Paugam, Serge (2003). A Desqualificação Social: Ensaio sobre a nova pobreza. Porto: Porto Editora.
Perrenoud, Philippe (2005). Escola e Cidadania - O Papel da Escola na Formação para a Democracia. Porto Alegre: Artmed.
Quivy, Raymund, & Campenhouldt, Luc Van (2008). Manual de Investigação em Ciências Sociais. Lisboa: Gradiva.
Rodrigues, Eduardo V., Samagaio, Florbela M. da S.,Ferreira,Helder, Mendes, Maria M. F., & Januário, Susana P. C.(1999). A pobreza e a Exclusão Social: Teorias, Conceitos e Políticas Sociais em Portugal. Recuperado de https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/8578.
Saint-Maurice, Ana (1997). Identidades Reconstruidas: cabo-verdianos em Portugal.Oeiras: Celta Editora.
Sacristän, J. Gimeno (2003). Educar e Conviver na Cultura Global. Coleção perspetivas atuais: Educação. Edições Asa.
Santos, Boaventura S. (1997). Por Uma Conceção Multicultural de Direitos Humanos. Revista Crítica de Ciências Socais,(48), Junho de 1997. Recuperado de http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/pdfs/Concepcao_multicultural_direitos_humanos_RCCS48.PDF.
Squire, Anne (2005). Saúde e Bem-Estar para Pessoas Idosas: Fundamentos Básicos para a Prática. Loures: Lusociência.
Stoer, Stephen, Magalhães, António, & Rodrigues, David (2004). Os Lugares da Exclusão Social. Um dispositivo de diferenciação pedagógica. São Paulo: Cortez Editora.
Stoer, Stephen, & Magalhães, António(2005). «A Diferença Somos Nós» - A Gestão da Mudança Social e as Políticas Educativas e Sociais. Porto: Edições Afrontamento.
Stoer, Stephen (2008). Novas Formas de Cidadania, a Construção Europeia e a Reconfiguração da Universidade. Revista:Educação, Sociedade & Culturas, (26), pp. 219-238.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles are those of the author, with periodical rights on the first publication. Authors may only use the same results in other publications clearly indicating this journal as the medium of the original publication. Because we are an open access journal, we allow free use of articles in educational and scientific applications provided the source is cited under the Creative Commons CC-BY license.