INITIAL EDUCATION FOR LIBRAS TEACHERS: FIRST CHALLENGES ON THE RECOGNITION OF A MULTIFACETED SUBJECT

Authors

  • Kate Mamhy Oliveira Kumada Universidade Federal do ABC - UFABC Centro de Ciências Naturais e Humanas - CCNH
  • Rosângela Gavioli Prieto Doutora em Educação. Professora da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo.

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v27i1.11750

Keywords:

Identities, Deaf, Higher education, Teacher education.

Abstract

The federal education institutions that offer higher education for Libras teachers must comply with the Law 12,711 / 12 and the Decree No. 5,626 / 05, regarding affirmative action policies that include, respectively, the groups of people graduating from public schools and the group of deaf people. Considering that in our contemporary society the subject is constituted by multiple fragmented identities, it is important to verify how federal institutions are organized for this undertaking, in face of the plurality of identities of one single participant. For this purpose, this article aims to investigate the effectiveness of the right to priority attributed to deaf people when entering under graduation courses for Libras teacher formation. The results revealed a low adherence of these institutions to the fulfillment of the priority in the access to the deaf person, as well as the challenge of some to deal with the postmodern subject constitution determined by different identities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kate Mamhy Oliveira Kumada, Universidade Federal do ABC - UFABC Centro de Ciências Naturais e Humanas - CCNH

Possui graduação em Pedagogia com habilitação em Educação Especial na área da Deficiência Auditiva pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2008), Aprimoramento e Especialização em Surdez: desenvolvimento e inclusão pela Faculdade de Ciências Médicas da Universidade Estadual de Campinas (2009), Especialização em Libras pela Faculdade Itaquá (2016), Mestrado em Linguística Aplicada pelo Instituto de Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Campinas (2012) e Doutorado em Educação Especial pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2016). Atualmente é Professora Adjunta da Universidade Federal do ABC e membro do Projeto Tecnologias Assistivas para Surdos (TAS) desenvolvido na Universidade Estadual de Campinas.

Rosângela Gavioli Prieto, Doutora em Educação. Professora da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo.

Graduada em Pedagogia, com habilitações em Educação do Deficiente pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1981) e em Administração Escolar pela Universidade de Guarulhos (1987); graduada em Psicologia pela Universidade de Guarulhos (1994); mestre em Educação Especial (Educação do indivíduo especial) pela Universidade Federal de São Carlos (1990); doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (2000). Atualmente, é professora da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, onde foi chefe do Departamento de Administração Escolar e Economia da Educação (2009-2012); é coordenadora do Grupo de pesquisa CNPq Políticas de educação especial desde 2002; coordenou a Linha temática de pesquisa do Programa de Pós-graduação da Feusp (2004-2013) e foi vice coordenadora (2013-2014); foi coordenadora do Grupo de Trabalho Educação Especial da Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação (Anped) no período de 2013 a 2015 e vice coordenadora (2005-2006; 2012) e compõe o Comitê Científico (2015-2017); foi membro da Comissão editorial da Revista Educação & Pesquisa (2013-2016) e editor chefe (2016-2018); desenvolve pesquisas na área de educação, com ênfase em políticas de educação especial.

Published

2019-01-02

How to Cite

Kumada, K. M. O., & Prieto, R. G. (2019). INITIAL EDUCATION FOR LIBRAS TEACHERS: FIRST CHALLENGES ON THE RECOGNITION OF A MULTIFACETED SUBJECT. Reflexão E Ação, 27(1), 34-50. https://doi.org/10.17058/rea.v27i1.11750

Issue

Section

Artigos do Fluxo