Pedagogic Letters: A freirean inspiration
DOI:
https://doi.org/10.17058/rea.v30i1.16045Keywords:
Pedagogic Letters, Youth and Adult Education, Paulo FreireAbstract
This article, a Professional Master's in Education dissertation project, tha belongs to the Graduate Program in Education at the State University of Rio Grande do Sul - UERGS, seeks to analyze, through pedagogical letters that were conceived under the concept of Paulo Freire dialogicity, the routes taken by students from Youth and Adult Education - EJA until accessing Higher Education in relation to the rights of these subjects context.
References
ARROYO, Miguel Gonzáles. Educação de Jovens e Adultos: um campo de direitos e responsabilidade pública. In: SOARES, Leôncio; GIAVONETTI, Maria Amélia; GOMES, Nilma Lino (Orgs). Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Ministério da Educação. CNE/CEB. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília – Parecer nº: 11/2000. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/eja/legislacao/parecer_11/2000.pdf> Acesso em: 17 jun. 2020.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Básica. Brasília, MEC/SEF/COEJA, (2013).
BRUNEL, Carmem. Jovens cada vez mais jovens na Educação de Jovens e Adultos. 3ª ed. Porto Alegre: Mediação. 2014.
CAMINI, Isabela. Cartas Pedagógicas: Aprendizados que se entrecruzam e se comunicam. Porto Alegre: ESTEF, 2012.
COELHO, Edgar Pereira. Uma Introdução à Pedagogia da Correspondência em Paulo Freire. In: EccoS – Rev. Cient., São Paulo, n. 26, p. 59-73, jul./dez. 2011. Disponível em: <https://periodicos.uninove.br/index.php?journal=eccos&page=article&op=view&path%5B%5D=3234>. Acesso em: 03 de mar. 2020.
DOTTA, Carla L. S. Da Educação Básica a Universidade. Alunos na Ledoc oriundos da EJA. Trabalho de Conclusão de Curso da Universidade do Rio Grande do Sul – UFRGS. Tramandaí. 2018. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle /10183/181651. Acesso em: 30 abr., 2020.
DOTTA, Carla L. S. Paulo. Conscientização Teoria e prática da libertação: Uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. Cortez e Moraes: São Paulo. 1979.
DOTTA, Carla L. S. Paulo. Educação de adultos: algumas reflexões. In: GADOTTI, Moacir e POMÃO, José E. Educação de Jovens e Adultos: teoria, prática e proposta. 12 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
FREIRE, Paulo. Educação como Prática de Liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação: Cartas Pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 1997.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 39 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: Um reencontro com a Pedagogia do oprimido. 27 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação: Cartas Pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 41 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
GADOTTI. Moacir. Paulo Freire: Uma biografia. São Paulo: Cortez 1996.
GARCIA, Elisete Enir Bernardi. A política de Educação de Jovens e Adultos em São Leopoldo/RS, na Perspectiva de seus Sujeitos. 2011. 302 f. Tese de Doutorado do Programa de Pós-Graduação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos – UNISINOS. São Leopoldo/RS. 2011.
MORAES, Ana Cristina de; PAIVA, Darlan Lima. Cartas Pedagógicas: reflexões de docentes da educação básica e superior. Fortaleza: EdUECE, 2018.
VIEIRA, Adriano. Cartas Pedagógicas, in: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides, ZITCONKI, Danilo José (orgs.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The submission of originals to this journal implies on the transference, by the author(s), of the printed and digital publishing rights. The author´s rights to the published articles are the author´s, the journal has the rights over the first publication. The author(s) can only use the same results in other publications, indicating clearly that this journal was the original publisher. Since we are an open access journal, the free use of articles is permitted for educational and scientific applications, as long as they inform the source according with the CC-BY license from Creative Commons.