PUBLIC AND POPULAR EARLY CHILDHOOD EDUCATION CHALLENGES: INDISPENSABLE DIALOGUES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v29i2.16086

Keywords:

Democratic practices, Early childhood education, Popular education, Dialogue.

Abstract

The present article addresses some contemporary challenges on early childhood education regarding democratization of the dialogical practice’s perspective with children and families from the popular classes. Our goal is to bring elements that cause conceptual displacements concerning the political and the pedagogical field on the early childhood, that disrupt with the monocultural character in the formative processes - a popular education project as a praxis under construction. We bring Paulo Freire’s thought as a guideline for a reflective invitation that leads us to recognize the conflicts in dispute in welcoming of the families and popular classes’ childhoods in a public early childhood education.

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Author Biographies

Carolina Silva de Alencar, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Mestre em Educação - Processos Formativos e Desigualdades Sociais - FFP/UERJ (2019). Especialização Lato Sensu em Psicopedagogia - Faculdades Integradas Maria Thereza - FAMATH (2015); Pedagoga - FFP/UERJ (2013); Professora de Educação Infantil na rede municipal de educação do Rio de Janeiro-SME; Professor I na rede municipal de educação de Niterói-FME; Mediadora presencial de disciplinas pedagógicas - UFRRJ, Consórcio CEDERJ; Orientadora colaboradora de TCC, no curso de Pedagogia EAD da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO, pelo Consórcio CEDERJ. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas da(s) Infância(s), Formação de Professores(as) e Diversidade Cultural (GIFORDIC)

Nayara Alves Macedo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Mestre em Educação pelo (PPGEDU) - Processos Formativos e Desigualdades Sociais, da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) - Faculdade de Formação de Professores (FFP) - 2020. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal Fluminense - 2011. Pós graduada em Literatura Infantil (UFF) e em Psicopedagogia (FAMATH). Atualmente é professora ensino básico técnico e tecnológico - Colégio Pedro II. Como professora de educação infantil no Centro de Referência em Educação Infantil de Realengo (CREIR). E é integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas da(s) Infância(s), Formação de Professores (as) e Diversidade Cultural (GIFORDIC) na UERJ.

Fabiana Nery de Lima Pessanha, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutoranda em Educação (PPG-EDU) – Processos Formativos e Desigualdades Sociais (UERJ - FFP); Mestre em Educação (UERJ - FFP); Pedagoga (UFF). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas da(s) Infância(s), Formação de Professores(as) e Diversidade Cultural (GIFORDIC). Pedagoga, em redes de Educação Básica (FME – Niterói) e (SEEDUC/RJ).

Published

2021-07-26

How to Cite

Alencar, C. S. de, Macedo, N. A., & Pessanha, F. N. de L. (2021). PUBLIC AND POPULAR EARLY CHILDHOOD EDUCATION CHALLENGES: INDISPENSABLE DIALOGUES. Reflexão E Ação, 29(2), 100-114. https://doi.org/10.17058/rea.v29i2.16086

Issue

Section

Dossiê Temático: Paulo Freire e Educação Popular: cultura, metodologias, lugare