PAULO FREIRE AND ANTONIO GRAMSCI: CONTRIBUTIONS TO THINKING TEACHER EDUCATION AS A CONTEXT OF BUILDING COUNTERHEGEMONIC TEACHING PRAXIS

Authors

  • Alexandre Saul UNIVERSIDADE CATÓLICA DE SANTOS
  • Fernanda Quatorze Voltas Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v25i2.8961

Keywords:

Paulo Freire, Antonio Gramsci, Teacher Educativo, Organic Intelectuals, Transformative Intelectuals.

Abstract

In this article we intend to establish bridges between the thought of Paulo Freire and Antonio Gramsci, in order to infer from their work the important role of education in the historical process of social transformation and the need to educate intellectuals committed to this purpose. Freirean concepts are explored, in dialogue with Gramsci's work, in order to demonstrate the value and timeliness of the proposals of these thinkers in overcoming contemporary challenges of teacher education, in a critical-emancipatory perspective. The text affirms the understanding of the school as a center of cultural production closely articulated to the project of society that one wants to construct and, therefore, like a space-time of which the popular classes can not and should not withdrawn, in the context of the hegemonic dispute. With this understanding, the need to take on the in-service education of teachers as a context for the formation of transformative intellectuals is discussed, a context in which significant knowledge is built, struggle for better work conditions is taken, and where one lives the everyday challange of building education with social quality.

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Author Biographies

Alexandre Saul, UNIVERSIDADE CATÓLICA DE SANTOS

Docente da Universidade Católica de Santos (Unisantos), onde atua no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação e no curso de Pedagogia. É Doutor em Educação: Currículo pela PUC-SP, onde realiza estágio Pós-Doutoral em Educação. Tem desenvolvido e coordenado cursos e ações de formação de educadores, em diversos estados e municípios, com ênfase nos temas currículo, prática pedagógica e formação permanente de educadores, na perspectiva crítico-transformadora. É membro do grupo de pesquisa do CNPq - O pensamento de Paulo Freire na educação brasileira, da Rede Freireana de Pesquisadores (www.redefreireana.com.br) e da ABdC (Associação Brasileira de Currículo).

Fernanda Quatorze Voltas, Universidade de São Paulo

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da USP. Membro do Grupo de Pesquisa do CNPq “O pensamento de Paulo Freire na educação brasileira” e da Rede Freireana de Pesquisadores.

Published

2017-08-23

How to Cite

Saul, A., & Voltas, F. Q. (2017). PAULO FREIRE AND ANTONIO GRAMSCI: CONTRIBUTIONS TO THINKING TEACHER EDUCATION AS A CONTEXT OF BUILDING COUNTERHEGEMONIC TEACHING PRAXIS. Reflexão E Ação, 25(2), 134-151. https://doi.org/10.17058/rea.v25i2.8961