PRECEPTORY ESTABLISHING A LINK BETWEEN RESIDENTS AND PATIENTS THROUGH THE SKILL OF COMMUNICATION BAD NEWS
DOI:
https://doi.org/10.17058/rips.v7i2.18727Keywords:
preceptorship, communication, patient care teamAbstract
Abstract: This article discusses the importance of communicating bad news in the training of first-year residents in health programs, highlighting the multidisciplinary preceptorship approach in meetings with residents to develop patient bonding skills, empathy and effective communication. Training in these aspects is essential to improve care, promote the well-being of both the patient and the professionals involved, and face the challenges inherent in multidisciplinary practice. Method: first-year residents were invited to intentionally participate in conversation circles with preceptors, proposing dynamics about real and hypothetical cases through discussions on management skills, communication and bonding with patients and the multidisciplinary team. We also use teaching tools such as observation group/verbalization group, reflective portfolio, case-based discussion (simulation), feedback and self-assessment of humanistic qualities/professionalism skills and communication and counseling skills. Results: The meetings provide thoughts and development of skills and ethical attitudes applied to multidisciplinary practice, including the improvement of communicating hard news. Conclusion: The multidisciplinary residency can expand fundamental interpersonal skills for effective communication and quality of comprehensive patient care
Downloads
References
Lino CA, Augusto KL, Oliveira RAS, Feitosa LB, Caprara A. Uso do protocolo Spikes no ensino de habilidades em transmissão de más notícias [Using the Spikes protocol to teach skills in breaking bad News]. Rev Bras Educ Méd. 2011;35(1):52-7. https://doi.org/10.1590/S0100-55022011000100008
Cássio Koshevnikoff Zambelli; Maria Izabel Tafuri; Terezinha de Camargo Viana ; Eliana Rigotto Lazzarini. Sobre o conceito de contratransferência em Freud, Ferenczi e Heimann. https://doi.org/10.1590/S0103-56652013000100012
Caprara A, Franco ALS. A relação paciente-médico: para uma humanização da prática médica. Cad Saúde Pública. 1999; 15(3): 647-654. http://dx.doi.org/10.1590/S0102- 311X1999000300023 DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X1999000300023
Baile WK, Buckman R, Lenzi R, et al. SPIKES-A six-step protocol for delivering bad news: application to the patient with cancer. Oncologist. 2000;5(4):302-11. http://doi: 10.1634/teoncologista.5-4-302.
Fallowfield L, Jenkins V. Communicating sad, bad, and difficult news in medicine. Lancet. 2004;363(9405):312-9. doi: 10.1016/S0140-6736(03)15392-5
JÚNIOR, J. B. R. V.; GUSSO, G.; OLMOS, R. D. Medicina de família e comunidade.1a edição ed. Editora Atheneu, 2017.
REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MÉDICA | 46 (2) : e076, 2022;comunicação de más notícias na perspectiva de médicos oncologistas e paliativistas.
Rev. bras. educ. med. 43 (1 suppl 1) • 2019;Comunicação de Más Notícias: Ferramenta Essencial na Graduação Médica; https://doi.org/10.1590/1981-5271v43suplemento1-20180264
Revista Bioética 27 (2019): Camargo, Nicole Cavalari, et al. "Ensino de comunicação de más notícias: revisão sistemática." 326-340. https://doi.org/10.1590/1983-80422019272317
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A submissão de originais para este periódico implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor, com direitos do periódico sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente este periódico como o meio da publicação original. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais e científicas desde que citada a fonte conforme a licença CC-BY da Creative Commons.