Body mass index in students: analysis for nutritional assessment and stimulation of active behavior
DOI:
https://doi.org/10.17058/rips.v8i1.19053Keywords:
Physical education, Physical activity, Technology, Health literacyAbstract
Introduction: the article investigates the influence of technology on the assessment of BMI – Body Mass Index, acting as a catalyst to raise awareness and motivate students about the importance of physical activity for their current and future health. Objective: to analyze the utility, facilities and attitudes related to the use of the Body Mass Index (BMI) measurement application to assess the student's nutritional status, combined with walking and the usual practical activities of Physical Education, in order to give meaning to the need for an active lifestyle. Method: case study research with repeated data analysis with the same group and a mixed approach. Results: the results suggest that when using the application students obtained better knowledge and understanding the relationship between weight and height due to the feedback provided However, there were no significant statistical differences between the pre-test and post-test and there was no correlation with BMI. Conclusion: with this experience, they felt more empowered to make decisions and take care of their own health, demonstrating an increase in health literacy.
Downloads
References
. Dantas EHM. Exercício como fator de saúde física e mental. Mot 2023; 19(3):217-217. doi: https://doi.org/10.6063/motricidade.31517
World Health Organization. WHO guidelines on physical activity and sedentary behavior: at a glance [documento da Internet]. Geneva: WHO; 2020. [citado em 15 de janeiro de 2024]. Disponível em: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/337001/9789240014886-por.pdf
World Health Organization. Global Action Plan on Physical Activity 2018-2030 [documento da Internet]. Geneva: WHO; 2018. p. 1–101. [citado em 14 de agosto de 2023]. Disponível em: http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/272722/9789241514187-eng.pdf?ua=1
Tremblay MS, et al. Sedentary Behavior Research Network (SBRN) - Terminology Consensus Project process and outcome. Int J Behav Nutr Phys 2017; 14(75):1-17. doi: https://doi.org/10.1186/s12966-017-0525-8.
Pinho CDF, Farinha JB, Lisboa SDC, Leites GT, Voser RC, Gaya AR, Reischak AO, Cunha GS. Efeitos de um programa de futebol de pequeno porte sobre parâmetros de saúde em crianças obesas. Rev Bras Med Esporte 2023; 29:e2021_0398. doi: https://doi.org/10.1590/1517-8692202329012021_0398
Tremblay MS. Challenges in global surveillance of physical activity. Lancet Child Adolesc Health 2020 Jan; 4(1):2-3. doi: https://doi.org/10.1016/s2352-4642(19)30348-7
Peres F. Literacia em Saúde. Rio de Janeiro: Ed. Fiocruz; 2021.
Antunes ML. A Literacia em Saúde: investimento na promoção da saúde e na racionalização de custos. In As bibliotecas da saúde, que futuro? Actas das XI Jornadas APDIS, 27 e 28 de março de Lisboa: APDIS; 2014. 123-33. [citado em 12 de dezembro de 2023]. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/3582
Freitas DB. Antropometria nas aulas de Educação Física: uma análise comparativa entre escolas de tempo integral e de tempo regular da cidade de Caruaru-PE. (2017). Rev Attena-Rep Dig da UFPE. [citado em 13 de dezembro de 2023]. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/20602
Soares KM.; Tarouco LMR; Silva PF. O potencial da tecnologia na Educação Física para a promoção do comportamento ativo e saudável In XXV Conferência Internacional sobre Informática na Educação, ACTAS TISE 2022 14 - 23, Brasil, Ed.16. Centro de Investigación Avanzada en Eduación (CIAE), 2022.
Gil AC. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas; 2008.
Gaya AR, Gaya A, Pedrett AI et al. PROESP. Projeto Esporte Brasil: Manual de medidas, testes e avaliações [documento da Internet]. Porto Alegre: UFRGS; 2021. [citado em 15 de dezembro de 2023]. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/217804
Universidade Federal do Triângulo Mineiro Hospital De Clínicas - UFTM. Teste de Caminhada de Seis Minutos na Avaliação do Recondicionamento Físico [documento da Internet]. Hospitais Universitários Federais - EBSERH. 2021. [citado em 10 de dezembro 2023]. Disponível em: https://www.gov.br/ebserh/pt-br/hospitais-universitarios/regiao-sudeste/hc-uftm/documentos/pops/TC6mrecondicionamentofsicofinal.pdf
World Health Organization. WHO child growth standards: length/height for age, weight for age, weight for length, weight for height and body mass index for age. Methods and development [document da Internet]. WHO (non-serial publication).Geneva, Switzerland: WHO, 2006. [citado em 9 de outubro de 2023]. Disponível em: https://www.who.int/publications/i/item/924154693X
Berleze A, Valentini NC. Intervention for Children with Obesity and Overweight and Motor Delays from Low-Income Families: Fostering Engagement, Motor Development, Self-Perceptions, and Playtime. IJERPH 2022; 19(5):2545. doi: https://doi.org/10.3390/ijerph19052545.
Oliveira JR, Frutuoso MFP, Gambardella AMD. Associação entre maturação sexual, excesso de peso e adiposidade central em crianças e adolescentes de duas escolas de São Paulo. Rev Bras Cresc Desenvolv Hum 2014; 24(2): 201-207. [citado em 4 de novembro de 2023]. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-12822014000200013&lng=pt&nrm=iso
Kakeshita IS, Almeida SS. Relação entre índice de massa corporal e a percepção da autoimagem em universitários. Rev Saúde Pública 2006; 40(3):497–504. doi: https://doi.org/10.1590/S0034-89102006000300019
CDC-Centers for Disease Control. Gráficos de Crescimento. MMWR Recomm Rep 2022; 10(RR-9):1–15 [citado em 10 de setembro de 2023]. Disponível em: https://www.cdc.gov/growthcharts/
Brasil. Ministério da Saúde. Portaria nº. 2436 de 21 de setembro de 2017. Brasília: Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil; 2017. Descritor (es): Biblioteca Virtual em Saúde. Atenção Primária em Saúde. [citado em 4 de setembro de 2023]. Disponível em: https://aps.bvs.br/apps/calculadoras/?page=7
Associação Brasileira para o Estudo da Obesidade e da Síndrome Metabólica [documento da Internet]. São Paulo: ABESO; 2016. [citado em 5 de outubro de 2023]. Disponível em: https://abeso.org.br/wp-content/uploads/2019/12/Diretrizes-Download-Diretrizes-Brasileiras-de-Obesidade-2016.pdf
Dewi RC, Rimawati N, Purbodjati P. Body mass index, physical activity, and physical fitness of adolescence. J Public Health Res 2021; 10(2):2230. doi:
https://doi.org/10.4081/jphr.2021.2230
Mendoza-Muñoz M, Adsuar JC, Pérez-Gómez J, et al. Influence of body composition on physical fitness in adolescents. Med 2020; 56(7):328. doi: https://doi.org/10.3390/medicina56070328
Lopes MVV, Silva KS, Bertuol C, et al. Tipos e quantidades de atividades físicas praticadas por adolescentes do sul do Brasil. RPP 2018; 21(3):524-539 doi: https://doi.org/10.5216/rpp.v21i3.45850
Venkatesh V, Davis, FD. A theoretical extension of the technology acceptance model: four longitudinal field studies. MNSC 2000; 46(2):186-204. doi: https://doi.org/10.1287/mnsc.46.2.186.11926
Guthold R, Stevens GA, Riley LM, et al. Global trends in insufficient physical activity among adolescents: a pooled analysis of 298 population-based surveys with 1·6 million participants. Lancet Child Adolesc Health 2020; 4(1):23-35. doi: https://doi.org/10.1016/S2352-4642(19)30323-2
Aubert S, Brazo-Sayavera J, González SA, et al. Global prevalence of physical activity for children and adolescents; inconsistencies, research gaps, and recommendations: a narrative review. Int J Behav Nutr Phys Act 2021; 18(1):81. doi: https://doi.org/10.1186/s12966-021-01155-2
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A submissão de originais para este periódico implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor, com direitos do periódico sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente este periódico como o meio da publicação original. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais e científicas desde que citada a fonte conforme a licença CC-BY da Creative Commons.