Violence profile in state schools by Santa Cruz do Sul/RS using the concept of Region
DOI:
https://doi.org/10.17058/agora.v24i1.16718Keywords:
Region, Space , School , Violence , EducationAbstract
In this article, we analyze data collected in high school classes from two state schools in the city of Santa Cruz do Sul / RS. The aim is to demonstrate profiles of violence from space. Therefore, the concept of region is used as an operational tool capable of helping to understand the most common forms of violence in different school environments. The areas covered by the study are the northern and southern regions of the city. The collected data, articulated with the reference relating to the concept of region to the problem of violence, indicate that the profiles of violence change according to the regions in which they occur. In this way, attention directed to regional specificities collaborates with educational processes and with the understanding of the ways in which violence occurs in schools.
Downloads
References
ALBUQUERQUE JÚNIOR, D. M. O objeto em fuga: algumas reflexões em torno do conceito de região. Fronteiras, Dourados, MS, 10 (17), 2008, pp. 58-59. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/FRONTEIRAS/article/view/62. Acesso em: 17 de junho, 2021.
BRITO, T. M. A. Região: Leituras Possíveis de Milton Santos, 2007. [Dissertação de Mestrado] Universidade Federal de Minas Gerais. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/MPBB-76LJJS. Acesso realizado em 17 de junho, 2021.
CARRILLO, M. R. A. Violencia escola: un problema complejo. Ra Ximhai, 11 (4), , 2015, pp. 493-509. Disponível em: http://www.revistas.unam.mx/index.php/rxm/article/view/71358. Acesso em: 17 de junho, 2021.
FRÉMONT, A. A Região, espaço vivido. Coimbra: Livraria Almedina,1980.
GOMES, P. C. C. O conceito de região e sua discussão. In: CASTRO, I. E.; GOMES, P. C.; CORRÊA, R. L. Geografia: conceitos e temas. Rio de Janeiro, Bertrand Brasil, 1995.
HAESBAERT, R. Região, diversidade territorial e globalização. GEOgraphia, no 1(1), 1999, pp. 19-20.
KARNOPP, E.; MIORIN, V. M. F. A pequena produção familiar de hortifrutigranjeiros. Ágora (Unisc), 1(2), 1995.
KAYSER, B. A região como objeto de estudo da geografia. In: GEORGE, P. et al. (Org.). A geografia ativa. 3. ed. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1973. pp. 281-282.
REIS, J. M. A indústria da construção civil e a expansão da periferia urbana de Santa Cruz do Sul/RS – Brasil. Dissertação [Mestrado em Desenvolvimento Regional] Programa de pós-graduação em Desenvolvimento Regional. Universidade de Santa Cruz do Sul. 2018.
RUOTTI, C. Violência em meio escolar: fatos e representações na produção da realidade. Educação e Pesquisa, São Paulo, 36 (1), 2010, pp. 339-355. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/KsqDFkRRMtZgtRgKRhJGTsL/abstract/?lang=pt. Acesso em: 17 de junho de 2021.
SANTA CRUZ DO SUL (RS). Site da Prefeitura. Disponível em: http://www.santacruz.rs.gov.br/municipio/historico-do-municipio. Acessado em: 1 de setembro, 2020
SANTOS, M. Por uma Geografia Nova. São Paulo: Hucitec, Edusp, 1978.
SANTOS, M. Pensando o espaço do homem. São Paulo: Hucitec, 1982.
SILVA, J. M. A. P.; SALLES, L. M. F. A violência na escola: abordagens teóricas e propostas de intervenção. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, 2(1), 2010, pp. 217-232. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/58prxNcd4bFt6cLF9swktFL/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 20 de setembro, 2020.
SILVEIRA, R. L. L. Cidade, corporação e periferia urbana: acumulação de capital e segregação espacial na (re)produção do espaço urbano. 1. ed. Santa Cruz do Sul:
Edunisc, 2003.
SOUZA, C. D. Educação, geografia e saúde: geobiopolíticas nos discursos da Organização Mundial da Saúde e a produção da mundialidade pelo controle e prevenção de doenças. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.
VASCONCELOS, I. C. O.. Violência escolar: morte da escola ou fênix?. Sisyphus - Journal of Education, 7(1), 2019, pp. 45-73. Disponível em https://revistas.rcaap.pt/sisyphus/article/view/18224. Acesso em : 14 de julho, 2020.
VIEIRA, J. C. As múltiplas faces da violência escolar. VIII Congresso Nacional de Educação-EDUCERE. III Congresso Ibero-Americano sobre violências nas escolas-CIAVE. Formação de professores. Cutitiba/PR, 2008.
WINK, R. Santa Cruz do Sul: urbanização e desenvolvimento.
ed. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2002.
WAISELFISZ, J. J. Mapa da violência 2015: homicídio de mulheres no Brasil. Brasília: Flacso Brasil, 2015.
ZALUAR, A. O contexto social e institucional da violência. Nupev-IMS?UERJ. Disponível em: www.ims.uerj.br/nupevi/artigos_periodicos/contexto.pdf. Acesso em: 14 de julho, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ágora
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A submissão de originais para este periódico implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor, com direitos do periódico sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente este periódico como o meio da publicação original. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais e científicas desde que citada a fonte conforme a licença CC-BY da Creative Commons.