New questions in each answer: Teaching, Research and Interdisciplinarity in High School

Authors

Keywords:

Education, Interdisciplinarity, Research , History

Abstract

Historical knowledge goes beyond any merely informative conception, constituting itself as a necessary tool for understanding the social and cultural complexity of humanity. In this sense, educating by research can help in the formation of this subject who understands the complexity of the world, which has a critical conscience, which makes its own elaborations, which properly questions and makes questioning the key to the reconstruction of its knowledge. In addition, it is believed that an increasingly interdisciplinary classroom practice is necessary to promote the construction of a less fragmented and more meaningful knowledge for the individual and society, and, from this perspective, research as pedagogical principle can make important contributions. The present work is concerned with reflecting on research and interdisciplinarity as pedagogical principles for the teaching-learning of Human Sciences in High School. For that, it uses a bibliographical review about the theme, based on the studies of authors such as Pedro Demo, Edgar Morin and Ivani Catarina Arantes Fazenda. Besides, it reports the first experiences with the research project "New questions in each answer: teaching, research and interdisciplinarity in High School", which is developed, in part, from the accompaniment of a History class of the first year of High School of the Centro de Educação Básica Francisco de Assis (EFA), in which students conduct research oriented, parallel to the formal classroom studies, about the history of work. It was possible to conclude that the experience of educating by research can bring good results for the dynamics of the classes, for the construction of knowledge in Human Sciences, for the stimulation of the investigative curiosity and for the student’s own formulation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariane Moser Bach, UNIJUI

Mestra em Educação nas Ciências (UNIJUÍ); Licenciada em Letras - Português e Inglês (UNIJUÍ). Professora de Português e Inglês na rede pública estadual do RS; professora regente dos Anos Inicias do Ensino Fundamental na rede privada de Ijuí.

References

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Formação de professores do ensino médio, etapa I - caderno IV: áreas de conhecimento e integração curricular. Curitiba: UFPR/Setor de Educação, 2013.

________. Formação de professores do ensino médio, Etapa II - Caderno II: Ciências Humanas / Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Curitiba: UFPR/Setor de Educação, 2014.

________. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Ciências Humanas e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.

________. Lei de Diretrizes e Bases da Educação: Lei nº 9.394/96 – 24 de dez. 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1998.

CAIMI, Flávia Eloisa. O que precisa saber um professor de História. IN: História & Ensino. v. 21, n. 2. Londrina: 2015

DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. 8 ed. Campinas: Autores Associados, 2007.

________. Pesquisa e construção de conhecimento: metodologia científica no caminho de Habermas. 7ª ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2009.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. São Paulo: Edições Loyola, 1993.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 9º ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.

_____________. Rumo ao abismo?: ensaio sobre o destino da humanidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2011.

SANTOMÉ, Jurjo Torres. Globalização e Interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Ed. Artes Médicas Sul Ltda, 1998.

Published

2022-03-22

How to Cite

Fernandes Pereira, J., & Moser Bach, M. (2022). New questions in each answer: Teaching, Research and Interdisciplinarity in High School. Ágora, 24(1). Retrieved from https://online.unisc.br/seer/index.php/agora/article/view/17134

Issue

Section

Artigos