New questions in each answer: Teaching, Research and Interdisciplinarity in High School
Keywords:
Education, Interdisciplinarity, Research , HistoryAbstract
Historical knowledge goes beyond any merely informative conception, constituting itself as a necessary tool for understanding the social and cultural complexity of humanity. In this sense, educating by research can help in the formation of this subject who understands the complexity of the world, which has a critical conscience, which makes its own elaborations, which properly questions and makes questioning the key to the reconstruction of its knowledge. In addition, it is believed that an increasingly interdisciplinary classroom practice is necessary to promote the construction of a less fragmented and more meaningful knowledge for the individual and society, and, from this perspective, research as pedagogical principle can make important contributions. The present work is concerned with reflecting on research and interdisciplinarity as pedagogical principles for the teaching-learning of Human Sciences in High School. For that, it uses a bibliographical review about the theme, based on the studies of authors such as Pedro Demo, Edgar Morin and Ivani Catarina Arantes Fazenda. Besides, it reports the first experiences with the research project "New questions in each answer: teaching, research and interdisciplinarity in High School", which is developed, in part, from the accompaniment of a History class of the first year of High School of the Centro de Educação Básica Francisco de Assis (EFA), in which students conduct research oriented, parallel to the formal classroom studies, about the history of work. It was possible to conclude that the experience of educating by research can bring good results for the dynamics of the classes, for the construction of knowledge in Human Sciences, for the stimulation of the investigative curiosity and for the student’s own formulation.
Downloads
References
BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Formação de professores do ensino médio, etapa I - caderno IV: áreas de conhecimento e integração curricular. Curitiba: UFPR/Setor de Educação, 2013.
________. Formação de professores do ensino médio, Etapa II - Caderno II: Ciências Humanas / Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Curitiba: UFPR/Setor de Educação, 2014.
________. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Ciências Humanas e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.
________. Lei de Diretrizes e Bases da Educação: Lei nº 9.394/96 – 24 de dez. 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1998.
CAIMI, Flávia Eloisa. O que precisa saber um professor de História. IN: História & Ensino. v. 21, n. 2. Londrina: 2015
DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. 8 ed. Campinas: Autores Associados, 2007.
________. Pesquisa e construção de conhecimento: metodologia científica no caminho de Habermas. 7ª ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2009.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. São Paulo: Edições Loyola, 1993.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 9º ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.
_____________. Rumo ao abismo?: ensaio sobre o destino da humanidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2011.
SANTOMÉ, Jurjo Torres. Globalização e Interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Ed. Artes Médicas Sul Ltda, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 JOSEI FERNANDES PEREIRA, Mariane Moser Bach
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A submissão de originais para este periódico implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor, com direitos do periódico sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente este periódico como o meio da publicação original. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais e científicas desde que citada a fonte conforme a licença CC-BY da Creative Commons.