Geohistorical interconnections: a case study of socio-spatial formation in Brazilian territory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/agora.v26i1.19004

Keywords:

Temporal Entanglements, Socio-spatial Configuration, Territorial Dynamics, Geohistorical Narratives

Abstract

This article offers a comprehensive analysis of Brazilian geohistory, exploring its roots, from Portuguese colonization to the contemporary scenario. The influence of colonization on the construction of national identity is highlighted, examining the geohistorical implications of this period. Territorial expansion is critically examined, considering its geohistorical ramifications. The text also investigates the complexities resulting from industrialization and urbanization, highlighting the effects on regional inequalities. The decolonial project in Brazil is addressed, emphasizing geohistorical approaches to promote social justice. By contextualizing contemporary Brazil, the article explores challenges and perspectives, highlighting the complexity of Brazilian socio-spatial formation. Finally, the integration between geography and history stands out as a fundamental contribution to the understanding of Brazilian socio-spatiality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jean Lucas Vinhas Medeiros de Carvalho, Universidade de Brasília

Doutorando em Geografia pela Universidade de Brasília (2023), possui Mestrado em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente (2018), Especialização em Ensino de Geografia (2015) e Graduações em Licenciatura (2014) e Bacharelado (2022) em Geografia pela Universidade Estadual de Santa Cruz.

References

BRAUDEL, Fernand. La Méditerranée et le monde méditerranéen à l'époque de Philippe II. Malakoff: Armand Colin, 2017.

CANO, Wilson. Da década de 1920 à de 1930: transição rumo à crise e à industrialização no Brasil. EconomiA, Brasília (DF), v. 13, n. 3, p. 897–916, set./dez. 2012.

CARDOSO, Fernando Henrique; FALETTO, Enzo. Dependência e desenvolvimento na América Latina. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.

COSTA, Leonor Freire; ROCHA, Maria Manuela. Remessas do ouro brasileiro: organização mercantil e problemas de agência em meados do século XVIII. Análise Social, p. 77-98, 2007.

ELLIS, Myriam. Contribuição ao estudo do abastecimento das zonas mineradoras do Brasil no século XVIII. Revista de História, v. 17, n. 36, p. 429-468, 1958.

FELIPE DA SILVA, Janssen; FERREIRA, Michele Guerreiro; JOSEFA DA SILVA, Delma. Educação das relações étnico-raciais: um caminho aberto para a construção da educação intercultural crítica. Revista Eletrônica de Educação, v. 7, n. 1, p. 248-272, 2013.

FREYRE, Gilberto. Casa-Grande & Senzala. São Paulo: Global Editora, 2006.

FURTADO, Celso. Formação econômica do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

GALVAN, Claudia Terezinha Gagliotto; FLÁVIO, Luiz Carlos. Estudo bibliográfico sobre o processo de industrialização, a urbanização e o desenvolvimento da habitação no Brasil. Revista Faz Ciência, v. 9, n. 9, p. 127-127, 2007.

GEIGER, Pedro Pinchas; BAER, Werner. Industrialização, urbanização e a persistência das desigualdades regionais do Brasil. Revista Brasileira de Geografia, v. 38, n. 2, 1976.

GROSFOGUEL, Ramón. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENEZES, Maria Paula (Orgs.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Edições Almedina, 2009.

HOLANDA, Sérgio Buarque de; CÂNDIDO, Antônio; MELLO, Evaldo Cabral de. Raízes do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

JACOBI, Pedro. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, n. 118, p. 189-205, mar. 2003.

LISBOA, Edson da Silva Rodrigues; LOPES, Luís Fernando. Avaliação intercultural/decolonial no currículo dos cursos de filosofia com emancipação social. Revista Teias, v. 24, p. 33-45, 2023.

MACHADO, Andrey Osório; ALVES, Karla dos Santos Guterres. Erer: educação para as relações ético-raciais. Anais. 5º Salão de Pesquisa, Extensão e Ensino do IFRS, 2021.

MARCHANT, Alexander. Do escambo à escravidão: as relações econômicas de portugueses e índios na colonização do Brasil, 1500-1580. Brasiliana, 1943.

MARQUES, Eugenia Portela de Siqueira; CALDERONI, Valeria Aparecida Mendonça de Oliveira. A implementação das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais: subversão à lógica da colonialidade no currículo escolar. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN), v. 12, n. 32, p. 97-119, 2020.

MILTON SANTOS. A urbanização brasileira. 5 ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.

__________. O Brasil: território e sociedade no início do século XXI. 19 ed. Rio de Janeiro: Record, 2001.

__________. Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico-cientifico informacional. São Paulo: Editora Hucitec, 1994.

MILTON SANTOS; SILVEIRA, Maria Laura. O Brasil: território e sociedade no início do século XXI. Rio de Janeiro: Record, 2006.

PEIXOTO, Fabiana de Lima. Encruzilhada de Saberes em tempos de cólera: currículo dEcolonial e pedagogias da escrevivência. Revista Teias, v. 21, n. 62, p. 116-130, 2020.

PINTO, Júlio Roberto de Souza; MIGNOLO, Walter D. A modernidade é de fato universal?: Reemergência, desocidentalização e opção decolonial. Civitas, Porto Alegre, v. 15, n. 3, p. 381-402, jul.-set. 2015.

PINTO, Virgílio Noya. O ouro brasileiro e o comércio anglo-português: uma contribuição aos estudos de economia atlântica no século XVIII. Brasiliana, 1979.

PRADO JÚNIOR, Caio. Formação do Brasil contemporâneo. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

REIS, Diego dos Santos. Saberes encruzilhados: (de)colonialidade, racismo epistêmico e ensino de filosofia. Educar em Revista, v. 36, 2020.

REIS, Maurício de Novais; ANDRADE, Marcilea Freitas Ferraz de. O pensamento decolonial: análise, desafios e perspectivas. Revista Espaço Acadêmico, v. 17, n. 202, p. 01-11, 2018.

REIS NETO, João Augusto dos; GRAMMONT, Maria Jaqueline de. Exu nas escolas: Rompendo as fronteiras do currículo colonizado. Revista e-Curriculum, v. 19, n. 3, p. 1131-1155, 2021.

RIBEIRO, Darcy. O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. São Paulo: Global Editora, 2023.

RIBEIRO, Núbia Braga. Os povos indígenas e os sertões das minas do ouro no século XVIII. São Paulo: Editora Dialética, 2023.

SANTANA, Juliana Santos de. Educação Afrocêntrica: um currículo decolonial e antirracista na educação infantil. Educação Sem Distância - Revista Eletrônica da Faculdade Unyleya, v. 1, n. 2, 2020.

SCHWARCZ, Lilia Moritz; STARLING, Heloisa Murgel. Brasil: uma biografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

SEYFERTH, Giralda. Colonização, imigração e a questão racial no Brasil. Revista USP, n. 53, p. 117-149, 2002.

SIMÕES, Rodrigo; AMARAL, Pedro V. Interiorização e novas centralidades urbanas: uma visão prospectiva para o Brasil. EconomiA, Brasília (DF), v. 12, n. 3, p. 553–579, set./dez. 2011.

SIQUEIRA, Maria da Penha Smarzaro. Urbanização desigual e desigualdade nacional: um descaminho no processo do desenvolvimento brasileiro. Dimensões: Revista de História da Ufes, n. 25, p. 215-234, 2010.

TROTSKY, Leon. A história da revolução russa. Trad.: E. Huggins. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

Published

2024-09-03

How to Cite

Carvalho, J. L. V. M. de. (2024). Geohistorical interconnections: a case study of socio-spatial formation in Brazilian territory. Ágora, 26(1), 06-23. https://doi.org/10.17058/agora.v26i1.19004

Issue

Section

Tema Livre