Psychological Evaluation with Users of Psychoactive Substances (SPA): a Systematic Review of Literature

Authors

  • Ingrid Michélle de Souza Santos Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)
  • Thallyane Rayssa da Silva Santiago Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)
  • Janmeyca Rayanne Venancio de Oliveira Instituto de Ensino Superior Múltiplo (IESM)
  • Edgley Duarte de Lima Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)
  • Monilly Ramos Araujo Melo Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

DOI:

https://doi.org/10.17058/psiunisc.v2i2.10837

Keywords:

Psychological Evaluation, Psychoactive Substances, Dependency

Abstract

The Psychological Assessment (AP) consists of a broad process that makes possible the knowledge of the psychological phenomena and helps in the delineation of diagnoses and prognoses. The AP involves a multiplicity of techniques and questions that extrapolate the limits of an exact and homogeneous denomination. This work aimed to make a brief historical recount about the use of psychoactive substances, seeking to understand how this use is meaning and positioned during the story, as well as understand how the process of Psychological Evaluation occurs with users of these substances. For this, a systematic survey of the literature was carried out with the following descriptors: "psychological evaluation AND drugs, psychological evaluation AND psychoactive substances, psychological evaluation AND chemical dependence" in the main databases that index newspapers in Brazil. The inadequacy of psychological and neuropsychological evaluation for psychoactive substance dependents was perceived, indicating the need for validation of more scales and psychological tests for this public, in addition to the adequacy of other techniques for dependent subjects. It is concluded that PA allows identification of possible impairments in cognitive ability and in the development of the social skills of individuals who use psychoactive substances. Through this identification, it is possible to make the necessary routing and intervene appropriately in the particularities of each case.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ingrid Michélle de Souza Santos, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Graduada em Psicologia pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) e Mestranda em Psicologia Cognitiva pela Universidade Federal do Pernambuco (UFPE)

Thallyane Rayssa da Silva Santiago, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Graduada em Psicologia pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) e aluna do curso de Pós-Graduação em Desenvolvimento Humano e Educação Escolar pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB).

Janmeyca Rayanne Venancio de Oliveira, Instituto de Ensino Superior Múltiplo (IESM)

Graduada em Psicologia pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) e aluna do curso de Pós-Graduação em Saúde Mental e a Rede de Atenção Psicossocial pelo Instituto de Ensino Superior Múltiplo (IESM). 

Edgley Duarte de Lima, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Graduada em Psicologia pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) e Mestranda em Psicologia pela Universidade Federal do Pernambuco (UFPE).

Monilly Ramos Araujo Melo, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Doutora em Psicologia Cognitiva pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professora do Curso de Psicologia da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Professora e Supervisora do Curso de Pós-Graduação em Neuropsicologia (UNIPÊ). Pesquisadora e Coordenadora do Laboratório de Neuropsicologia Cognitiva e Inovação Tecnológica - LabNEUROCIT (UFCG/CNPQ).

References

Alchieri, J. C.; & Cruz, R. M. (2003). Avaliação Psicológica: Campo de Conhecimento e Objetivos. In: ______Avaliação Psicológica: Conceitos, métodos e instrumentos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 21-33.

Alves, V. S. (2009). Modelos de atenção à saúde de usuários de álcool e outras drogas: discursos políticos, saberes e práticas. Cad. Saúde Pública [online]. Rio de janeiro, 25(11), 2309-2319. Recuperado em 05 de abril de 2016, de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-311X2009001100002 .

Araújo, M. R.; & Moreira, F. G. (2006). História das drogas. In: SILVEIRA, D.X. da; MOREIRA, F. G. Panorama atual de drogas e dependências. São Paulo: Editora Atheneu.

Becoña, E.; & Vázquez. F.L. (2001). Heroína, Cocaína y drogas de sintesis. Madrid, Sintesis.

Ciribelli, E. B.; Luiz, A. M. A. G.; Gorayeb, R.; Domingos, N. A. M.; & Filho, A. B. M. (2008). Intervenção em sala de espera de ambulatório de dependência química: caracterização e avaliação de efeitos. Temas em Psicologia, 16(1), 107-118. Recuperado em 05 de abril de 2016, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2008000100009

Franco, R. R. C.; &Villemor-Amaral, A. E. (2012) Validade incremental do Zulliger e do Pfister no contexto da toxicomania. Psico-USF, 17(1), 73- 83. Recuperado em 05 de abril de 2016, de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712012000100009

Godoy, S.L.; & Noronha, A. P. Porto. (2005). Instrumentos psicológicos utilizados em seleção profissional. Revista do Departamento de Psicologia - UFF, 17(1), 139-159. Recuperado em 05 de abril de 2016, de http://www.scielo.br/pdf/rdpsi/v17n1/v17n1a11

Hess, A. R. B.; Almeida, R. M. M.; &Moraes, A.L. (2012). Comorbidades psiquiátricas em dependentes químicos em abstinência em ambiente protegido. Estudos de Psicologia,17(1), 171-178. Recuperado em 05 de abril de 2016, de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2012000100021

Martins, K. C.; & Seidl, E. M. F. (2011). Mudança do Comportamento de Fumar em Participantes de Grupos de Tabagismo. Psic.: Teor. e Pesq., Brasília, 27(1), 55-64. Recuperado em 05 de abril de 2016, de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722011000100008 .

Matumoto, P. A.;& Rossini, J. C. (2013). Avaliação das Funções Atentivas e Flexibilidade Mental em Dependentes Químicos. Psicologia: Reflexão e Crítica, 26(2), 339-345. Recuperado em 05 de abril de 2016, de http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-79722013000200014&script=sci_abstract&tlng=es.

Nunes, L.; & Jólluskin, G. (2007) A avaliação como ferramenta de análise e de intervenção nas toxicodependências. Revista da Faculdade de Ciências da Saúde, Porto, 4, 304-313. Recuperado em 05 de abril de 2016, de http://bdigital.ufp.pt/bitstream/10284/457/1/304-313REVISTA_FCS_04-4.pdf.

Ribeiro, M. M.; &Araújo, M. R. (2006). Política Mundial de drogas Ilícitas: Uma reflexão histórica. In: Silveira, D. X.; Moreira, F. G. Panorama atual de drogas e dependências. São Paulo: Editora Atheneu.

Sousa, P. F.; & Ribeiro, L. C. M.; Melo, J. R. F.; Maciel, S. C.; & Oliveira, M. X. (2013). Dependentes Químicos em Tratamento: Um Estudo sobre a Motivação para Mudança. Temas em Psicologia, 21(1), 259 – 268. Recuperado em 05 de abril de 2016, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2013000100018

Published

2018-01-05

How to Cite

de Souza Santos, I. M., da Silva Santiago, T. R., Venancio de Oliveira, J. R., de Lima, E. D., & Araujo Melo, M. R. (2018). Psychological Evaluation with Users of Psychoactive Substances (SPA): a Systematic Review of Literature. PSI UNISC, 2(1), 48-60. https://doi.org/10.17058/psiunisc.v2i2.10837

Issue

Section

Articles