Analysis of the Discursive Process of a Student Movement Artistic Production

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/psiunisc.v2i2.11671

Keywords:

Art, Speech, Higher education policy, Language.

Abstract

The discourses produced by university student are circumscribing for political, ethical, and aesthetic claims, but they are not limited to educational demands. This research aimed to understand the student movement artistic productions speeches (senses effects) in a public university in 2014. 482 images (drawn in that university) were photographed and analyzed from Pêcheux Analysis of Discourse. Thus, this corpus was treated aiming at the constitution of the discursive object and the discursive process. The discourses reflects (despite the diversities actors gathered in the student movement) an attempt to universalize the struggle to promote innovates power relations in that scenario. Besides, these discourses are influenced by interdiscourse and ideology, supported by (interdiscursive) references available in the illustrated culture (literature, music, and art), fostering the establishment and maintenance of militancy and political struggle as strategies of social transformation in that context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafael De Tilio, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Programa de Pós-graduação em Psicologia da UFTM

References

Benjamin, W. (2011). A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica. In: T. Adorno, Teoria de cultura de massa (pp.221-254). São Paulo: Paz e Terra.

Brasil (2007). REUNI – Reestruturação e Expansão das Universidades Federais. Brasília. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/diretrizesreuni.pdf.

Coli, J. (2015). O que é Arte. São Paulo: Brasiliense.

Costa, F. R. (2014). O conceito de espaço em Milton Santos e David Harvey. Revista Percurso – NEMO, 6(1), 63-79.

Foucault, M. (2010). Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal.

Gianvecchio, A. (2008). A representação da violência nas artes visuais [artigo completo]. In: Anais do XIX Encontro de História: poder, violência e exclusão. São Paulo: ANPUH/SP – USP. 2008. Recuperado de http://www.anpuhsp.org.br/sp/downloads/CD%20XIX/PDF/Autores%20e%20Artigos/Adriana%20Gianvecchio.pdf.

Giordani, L. R. (2011). As relações de poder exercidas através do discurso. Recuperado de http://http://www.bocc.ubi.pt/pag/giordani-rosselane-as-relacoes-de-poder-exercidas-atraves-do-discurso.pdf.

Hamann, C.; Tedesco, P. C.; Maracci-Cardoso, G. J., & Viscardi, F. (2013). Movimentos de ocupação urbana: uma integração teórica através do conceito de happening. Diálogo, 23, 19-33.

Lopes, M. A. B. (2003). Projeto memória da FMTM. Texto não publicado. Uberaba

Lopes, G. S. M. A criação da Faculdade de Medicina do Triângulo Mineiro em Uberaba – MG: De instituição privada à instituição isolada de ensino superior (1953–1960) [palestra]. In: Encontro de História da Educação da região Centro-Oeste. Catalão/GO.

Mesquita, R. M. (2003). Movimento estudantil brasileiro: práticas militantes na ótica dos novos movimentos sociais. Revista Crítica de Ciências Sociais, 66, 117-149.

Moscheta, M. (2014). A pós-modernidade e o contexto para a emergência do discurso construcionista social (pp.23-47). In: C. Guanes-Lorenzi, M. Moscheta, C. M. Corradi-Webster, & L. V. Souza (Orgs.), Construcionismo Social: discurso, prática e produção de conhecimento. Rio de Janeiro: Instituto Noss.

Movimento Estudantil. Nota De Esclarecimento de 22/04/2014. (2014). Recuperado de https://www.facebook.com/movimentoestudantiluftm/photos/a.1464312913780558.1073741828.1464196777125505/1467970353414814/?type=3&theater.

Orlandi, E. P. (2013). Análise do Discurso: Princípios e Procedimentos. Campinas: Pontes

Pêcheux, M. (2009). Semântica e Discurso. Campinas: Editora da UNICAMP

Rancière, J. (2009). A associação entre arte e política segundo o filósofo Jacques Rancière (entrevista a Gabriela Longman e Diego Viana). Revista Cult nª 139. Recuperado de http://revistacult.uol.com.br/home/2010/03/entrevista-jacques-ranciere/.

Ristoff, D. (2014). O novo perfil do campus brasileiro: uma análise do perfil socioeconômico do estudante de graduação. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 19(3), 723-747.

UFTM. Universidade Federal do Triângulo Mineiro. (2007). Histórico. Recuperado de http://www.uftm.edu.br/historico

UFTM. Universidade Federal do Triângulo Mineiro. (2012). Análise do Plano REUNI da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (2008-1012) e subsídios para a proposta de repactuação. Recuperado de http://pt.slideshare.net/comissaodiscenteuftm/anlise-plano-reuni-uftm-2008-a-2012verso-final11.

Volanin, L. (2016). Poder e mídia: a criminalização dos movimentos sociais no Brasil nas últimas décadas. Recuperado de http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/760-4.pdf.

Published

2018-07-20

How to Cite

De Tilio, R. (2018). Analysis of the Discursive Process of a Student Movement Artistic Production. PSI UNISC, 2(2), 97-108. https://doi.org/10.17058/psiunisc.v2i2.11671

Issue

Section

Articles