Disobedience Policies: Indiscipline and Violence or Resistance?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/psiunisc.v3i1.11903

Keywords:

Youth, Racism, Criminalization of poverty.

Abstract

This article presents a study that focuses on the processes of marginalization and criminalization of youth, analyzing their effects on the production of subjectivity of the young people affected by them. The research uses as a methodology conversation with young people aged 13 to 17 enrolled in public schools in the city of Rio de Janeiro, from the insertion of one of the authors as a psychologist of said network. It is worth noting that most of the clientele of such schools are poor, black and community dwellers. The meetings of the talk wheels put on the students' life experiences that are criminalized by social practices and speeches, which seem to be reiterated by the schools. The purpose of the research is to reflect on how these students experience the processes of marginalization and criminalization in which they are directly involved, how these experiences are present in their speeches and how they reverberate in the production of their subjectivities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Macedo Gonçalves, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Psicóloga da Secretaria de Educação do Município do Rio de Janeiro, Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da UFRJ, Especialista em Psicanálise e saúde Mental UERJ.

Hebe Signorini Gonçalves, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutora em Psicologia, docente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Membro do Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas sobre a Infância e Adolescência Contemporâneas e do Laboratório Interdisciplinar de Estudos e Intervenção em Políticas Públicas de Gênero. Publicou Infância e Adolescência no Brasil e Psicologia Jurídica no Brasil, além de vários artigos no campo da Psicologia Jurídica. 

References

Agamben, G. (2014). Homo Sacer – Poder Soberano e a Vida Nua. Belo Horizonte, MG: UFMG.

Barros, J. P. P., & Benício, L.F.S. (2017). “Eles Nascem para Morrer”: Uma análise psicossocial da problemática dos homicídios de jovens em Fortaleza. Revista de Psicologia, 8(2), 34-43. Recuperado de http://www.periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/19313

Castel, R. (1998). As Metamorfoses da Questão Social: uma crônica do salário (12ª ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.

Coimbra, C., & Nascimento, M. L. (2003). Jovens Pobres: O mito da Periculosidade. In P. C. P. Fraga (Org.), Jovens em Tempo Real (pp.19-37). São Paulo, SP: DPA.

Cunha, T.C., & Bicalho, P. P. G. (2018). Por uma Concepção Política de Conflito Escolar. Revista de Psicologia, 9(1), 70 - 80. Recuperado de http://www.periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/20508

Foucault, M. (2003). A vida dos homens infames. Recuperado de https://ayrtonbecalle.files.wordpress.com/2015/07/foucault-m-a-vida-dos-homens-infames.pdf.

Foucault, M (2005). Em Defesa da Sociedade (4ª ed.). São Paulo, SP: Martins Fontes.

Foucault, M (2014). História da Sexualidade – A Vontade de Saber I. São Paulo, SP: Paz e Terra.

Fraga, C. F. (2011). Violência do Estado nas Favelas: Quem são os “perigosos”? (Dissertação de Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ.

Gonçalves, H. S., & Garcia, J. (2007). Juventude e Sistemas de Direito no Brasil. Psicologia Ciência e Profissão, 27(3), 538-553.

Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada [IPEA], & Fórum Brasileiro de Segurança Pública [FBSP]. (2018). Atlas da Violência 2018. Rio de Janeiro. Recuperado de http://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/relatorio_institucional/180614_atlas_2018_retratos_dos_municipios.pdf.

Kolker, T. (2010). A atuação dos psicólogos no sistema penal. In H. G. Gonçalves, & E. P. Brandão (Orgs.), Psicologia Jurídica no Brasil (pp. 157 – 204). Rio de Janeiro, RJ: Nau.

Misse, M. (2010). Crime, sujeito e sujeição criminal: aspectos de uma contribuição analítica sobre a categoria “bandido”. Lua Nova, s/v(79), 15-38. doi: 10.1590/S0102-64452010000100003.

Nascimento, M. L. (2015). Proteção e Negligência – Pacificando a vida de Crianças e Adolescentes. Rio de Janeiro, RJ: Nova Aliança.

Prudêncio, L. E. V.; Gesser, M.; Oltramari, L. C., & Cord. D. (2015). Expectativas de educadores sobre a atuação do psicólogo escolar: relato de pesquisa. Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, 19(1), 143-152. doi: 10.1590/2175-3539/2015/0191814.

Santibanez, D. A. C. S., Frattari, N. F., & Oliveira, D. D. (2015). As narrativas do medo e a criminalização da juventude: o discurso punitivo contra adolescentes em conflito com a lei. Revista Inter-Ação, 40(2), 307-325. doi:10.5216/ia.v40i2.32815.

Scisleski, A. C. C., & Galeano, G. B. (2018). Pesquisa-Intervenção e Juventudes: Enredando a Produção de Vidas Marginais. Revista de Psicologia Universidade Federal do Ceará, 9(1), 18-29. Recuperado de http://www.periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/20631/71584.

Vicentin, M. C. G. (2002). A Vida em Rebelião – Jovens em Conflito com a Lei (Tese de Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP.

Zaccone, O. (2015). Indignos de Vida: A Forma Jurídica da Política de Extermínio de Inimigos na Cidade do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ: Revan.

Published

2019-01-03

How to Cite

Gonçalves, C. M., & Gonçalves, H. S. (2019). Disobedience Policies: Indiscipline and Violence or Resistance?. PSI UNISC, 3(1), 56-70. https://doi.org/10.17058/psiunisc.v3i1.11903

Issue

Section

Articles