Social Representations and Affirmative Actions: University Students and Their Positions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/psiunisc.v2i2.11904

Keywords:

Quotas, Social representations, Attitudinal field.

Abstract

Affirmative action policies have assumed many forms in different countries, but have almost always caused debates and raised diverse positions in society. In Brazil, this type of policy is mainly marked by quota system or vacancies reservation in competitions and selective processes for certain minorities. This work fits within social psychology, focusing on the theoretical field of social representations. Its purpose is to understand how the social thinking of quota and non-quota students is related to the quota system for admission to university. In order to achieve this purpose, a questionnaire was used, which contained questions in a free evocation format with the term "quotas" and questions in the form of Likert items in order to ascertain the position of the subjects in relation to different types of quotas. This instrument was applied to 135 students of State University of Rio de Janeiro, among them 63 are quotaholders and 72 are non-quota holders. The analyzes of these data were made through the techniques of prototypical analysis and similitude analysis. The results show a accentuated difference of the social representations and the affective field when comparing the two groups, which may justify the emergence of diverse and contradictory arguments about quotas in society.

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Author Biographies

Álvaro Rafael Santana Peixoto, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Possui graduação em psicologia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2017), tendo realizado pesquisas relacionadas ao tema Cotas e Religiões de Matriz Africana. Mestrando em Psicologia Social pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, onde realiza pesquisa acerca da Estratificação Social e de que forma esse fator influencia no Pensamento Social de Jovens Estudantes da Rede Estadual do Rio de Janeiro.

Thamiris Marques da Silva, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Possui graduação em Psicologia (2014), Mestrado (2016) e Doutorado (em andamento) em Psicologia Social pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Atualmente é Professora Substituta do Departamento de Fundamentos em Psicologia do Instituto de Psicologia desta mesma Universidade.

Rafael Moura Coelho Pecly Wolter, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e Universidade Salgado de Oliveira (UNIVERSO)

Professor do Instituto de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social da UERJ e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Salgado de Oliveira. Seus trabalhos seguem três eixos distintos e interligados de pesquisa: o primeiro consiste no estudo do afeto no campo do pensamento social. O segundo eixo, metodológico, consiste no fato de buscar aprimoramentos e desenvolvimentos técnicos nas pesquisas da abordagem estrutural das representações sociais. O terceiro eixo corresponde à teorização das estruturas de pensamento social.

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Published

2018-07-20

How to Cite

Peixoto, Álvaro R. S., Silva, T. M. da, & Wolter, R. M. C. P. (2018). Social Representations and Affirmative Actions: University Students and Their Positions. PSI UNISC, 2(2), 51-65. https://doi.org/10.17058/psiunisc.v2i2.11904

Issue

Section

Articles