Report of Stage Experience in School Psychology: Group with Parents
DOI:
https://doi.org/10.17058/psiunisc.v4i2.13123Keywords:
Family, School, School Psychology.Abstract
Working with parents can be a form of school psychologist intervention. The aim is to contribute to the improvement in family and school relationship and thus help to improve the academic performance of students. This paper aims to describe to discuss a group intervention with parents/caregivers of elementary school students conducted during the Basic Stage I and II in Psychology. Five meetings were held in a space provided by the school. They occurred with fortnightly frequency and with an approximate duration of one and a half hours each. The themes worked in each meeting were demanded by schools and parents, namely: the family and the school goals; children's education and bullying. The parents did not attend all the meetings. However, the group allowed an early rapprochement between family and school.Working with parents can be a form of school psychologist intervention. The aim is to contribute to the improvement in family and school relationship and thus help to improve the academic performance of students. This paper aims to describe to discuss a group intervention with parents/caregivers of elementary school students conducted during the Basic Stage I and II in Psychology. Five meetings were held in a space provided by the school. They occurred with fortnightly frequency and with an approximate duration of one and a half hours each. The themes worked in each meeting were demanded by schools and parents, namely: the family and the school goals; children's education and bullying. The parents did not attend all the meetings. However, the group allowed an early rapprochement between family and school.Downloads
References
Aquino, F., Lins, R., Cavalcante, L., & Gomes, A. (2015). Concepções e práticas de psicólogos escolares junto a docentes de escolas públicas. Psicologia Escolar e Educacional, 19(1), 71-78. doi: 10.1590/2175-3539/2015/0191799
Albuquerquer, J. A., & Aquino, F. S. B. (2018). Psicologia escolar e relação família-escola: Um levantamento da literatura. Psico-USF, 23(2), 307-318. doi: 10.1590/1413-82712018230210
Azevedo, M. A., & Guerra, V. N. (2010) Mania de bater: A punição corporal doméstica de crianças e adolescentes no Brasil. São Paulo: Iglu.
Bandeira, C. de M., & Hutz, C. S. (2012). Bullying: prevalência, implicações e diferenças entre os gêneros. Psicologia Escolar e Educacional, 16(1), 35-44. doi: 10.1590/S1413-85572012000100004
Barbosa, D. R., & De Souza, M. P. R. (2012). Psicologia Educacional ou Escolar? Eis a questão. Psicologia Escolar e Educacional, 16(1), 163-173. doi: 10.1590/S1413-85572012000100018
Barbosa, R. M., & Marinho-Araujo, C. M. (2010). Psicologia escolar no Brasil: Considerações e reflexões históricas. Estudos de Psicologia, 27(3), 393-402. doi: 10.1590/S0103-166X2010000300011
Brito, C., & Oliveira, M. (2013). Bullying e autoestima em adolescentes de escolas públicas. Jornal de Pediatria, 89(6), 601-607. doi: 10.1016/j.jped.2013.04.001
Conselho Federal de Psicologia [CFP]. (2007). Resolução nº 013 de 2007. Institui a Consolidação das Resoluções relativas ao Título Profissional de Especialista em Psicologia e dispõe sobre normas e procedimentos para seu registro. Recuperado de https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2008/08/Resolucao_CFP_nx_013-2007.pdf
Conselho Federal de Psicologia. (2013). Referências técnicas para atuação de psicólogas(os) na educação básica. Brasília: CFP. Recuperado de http://www.crpsc.org.br/ckfinder/userfiles/files/14_%20Educação%20Básica.pdf
Dessen, M. A., & Polonia, A. C. (2007). A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano. Paidéia, 17(36), 21-32. doi: 10.1590/S0103-863X2007000100003
Fantinato, A. C., & Cia, F. (2011). Envolvimento parental, competência social e o desempenho acadêmico de escolares. Psicologia Argumento, 29(67), 499-511. Recuperado de https://periodicos.pucpr.br/index.php/psicologiaargumento/article/view/20401/19665
Guzzo, R. S. L., Mezzalira, A. S. C., Moreira, A. P. G., Tizzei, R. P., & Silva Neto, W. M. (2010). Psicologia e educação no Brasil: Uma visão da história e possibilidades nessa relação. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 26, 131-141. doi: 10.1590/S0102-37722010000500012
Guzzo, R. S. L., Mezzalira, A. S. C., Weber, M. A. L., Sant’Ana, I. M., & Silva, S. S. G. T. (2018). Psicologia escolar e família: importância da proximidade e diálogo. In V. L. T. Souza, F. S. B. Aquino, R. S. L. Guzzo. & C. M. Marinho-Araujo (Orgs.), Psicologia Escolar Crítica: Atuações emancipatórias nas escolas públicas (pp. 142-162). Campinas: Alínea.
Grossi, P. K., & Santos, A. M. (2009). Desvendando o fenômeno bullying nas escolas públicas de Porto Alegre, RS, Brazil. Revista Portuguesa de Educação, 22(2), 249-267. Recuperado de http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872009000200011&lng=pt&tlng=pt
Labadessa, V. M., & Lima, V. A. A. (2017). Queixa escolar: Repercussões na escola a partir do atendimento psicológico. Psicologia Escolar e Educacional, 21(3), 369-377. doi: 10.1590/2175-3539201702131116
Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8069.htm
Maia, D., & Dantas, N. (2017). Família, escola e aprendizagem. In M. Rozek & C. L. K. Domingues (Orgs.), As dificuldades de aprendizagem e o processo de escolarização (pp.125-141). Porto Alegre: EDIPUCRS.
Marinho-Araujo, C. M. (2014). Intervenção institucional: Ampliação crítica e política da atuação em Psicologia Escolar. In R. S. L. Guzzo (Org), Psicologia escolar: Desafios e bastidores da escola pública (pp.153-175). Campinas: Alínea.
Marinho-Araújo, C. M. (2016). Perspectiva histórico-cultural do desenvolvimento humano: Fundamentos para atuação em psicologia escolar. In M. V. Dazzani & V. L. T. de Souza (Orgs.), Psicologia escolar crítica: Teoria e prática nos contextos educacionais (pp. 37-55). Campinas: Alínea.
Marinho-Araújo, C. M., & Almeida, S. F. C. (2014). Psicologia escolar: construção e consolidação da identidade profissional (3ª Ed.). Campinas: Alínea.
Medeiros, L. G., & Aquino, F. S. B. (2011). Atuação do psicólogo escolar na rede pública de ensino: Concepções e práticas. Psicologia Argumento, 29(65), 227-236. Recuperado de https://periodicos.pucpr.br/index.php/psicologiaargumento/article/view/20377
Mondin, E. M. C. (2008). Práticas educativas parentais e seus efeitos na criação dos filhos. Psicologia Argumento, 26(54), 233-244. Recuperado de https://periodicos.pucpr.br/index.php/psicologiaargumento/article/viewFile/19885/19187
Moura, D., & Cruz, A., & Quevedo, L. (2011). Prevalência e características de escolares vítimas de bullying. Jornal de Pediatria, 87 (1), 19-23. doi: 10.1590/S0021-75572011000100004
Oliveira-Menegotto, L., & Fontoura, G. P. (2015). Escola e psicologia: Uma história de encontros e desencontros. Psicologia Escolar e Educacional,19(2), 377-386. doi: 10.1590/2175-3539/2015/0192869
Patias, N. D., Siqueira, A. C., & Dias, A. C. G. (2013). Práticas educativas e intervenção com pais: A educação como proteção ao desenvolvimento dos filhos. Mudanças – Psicologia da Saúde, 21(1), 29-40. doi:10.15603/2176-1019/mud.v21n1p29-40
Pigozi, P. L., & Machado, A. L. (2015). Bullying na adolescência: Visão panorâmica no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, 20(11), 3509-3522. doi: 10.1590/1413-812320152011.05292014
Santini, P.M. &, Williams, L.C.A. (2011). Castigo corporal contra crianças: O que podemos fazer para mudar essa realidade? In C. V. B. B. Pessoa, C. E. Costa & M. F. Benvenuti (Eds.), Comportamento em foco (pp. 603-612). São Paulo: ABPMC.
Saraiva-Jungues, L., & Wagner, A. (2016). Os estudos sobre a relação família-escola no Brasil. Revista Educação (PUCRS), 39, 114-124. doi: 10.15448/1981-2582.2016.s.21333
Wagner, A., Predebon, J., Mosmann, C., & Verza, F. (2005). Compartilhar tarefas? Papéis e funções de pai e mãe na família contemporânea. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 21(2), 181-186. doi: 10.1590/S0102-37722005000200008
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles are those of the author, with periodical rights on the first publication. Authors may only use the same results in other publications clearly indicating this journal as the medium of the original publication. Because we are an open access journal, we allow free use of articles in educational and scientific applications provided the source is cited under the Creative Commons CC-BY license.