Studies of psychology in situations of parental alienation: a systematic review

Authors

  • Suany Chisté Benvegnú Universidade do Vale do Taquari – Univates.
  • Priscila Pavan Detoni Centro Universitário do Vale do Taquari de Ensino Superior (UNIVATES)
  • Olinda Maria de Fátima Lechmann Saldanha Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC

DOI:

https://doi.org/10.17058/psiunisc.v6i1.14831

Keywords:

Psychology, Parents, Family, Divorce

Abstract

This article aims to investigate studies f Psychology in situations of Parental Alienation (PA), analyzing possibilities of intervention/care for the subjects involved in these situations. The methodology used for the development of the study was a systematic review of the literature based on studies already elaborated. For this, four databases were used: SCIELO, BVS, PEPSIC and DIALNET. Considering the fact that the studies on Parental Alienation and the interventions of psychology professionals are recent, the analysis was based on scientific publications of the last six years, due to the date in which the Parental Alienation Law nº 12.318 / 10 was decreed in Brazil. The descriptors used for the research were parental alienation and parental, alienation syndrome and divorce. The results indicate the need for greater specialization on the part of Psychology professionals to deal with situations that involve Family Law. Besides that, it’s necessary to seek alternatives so that the interventions of professionals of Psychology in PA situations don’t be based only in judicial investigations, but in the various areas of Psychology.

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Author Biographies

Suany Chisté Benvegnú, Universidade do Vale do Taquari – Univates.

Graduada de Psicologia da Universidade do Vale do Taquari – Univates.

Priscila Pavan Detoni, Centro Universitário do Vale do Taquari de Ensino Superior (UNIVATES)

Psicóloga, Mestre e Doutora em Psicologia Social e Institucional pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); Membro do Núcleo de Pesquisa em Relações de Gênero e Sexualidade ( Nupsex/UFRGS) e do Centro de Referência em Direitos Humanos: Relações de Gênero, Diversidade Sexual e de Raça (CRDH/UFRGS); Docente no Centro Universitário do Vale do Taquari de Ensino Superior (UNIVATES). Possuí estudos e trabalha com ênfase nas temáticas da psicologia social, políticas sociais públicas, direitos humanos, saúde do/a trabalhador/a, estudos feministas, relações de gênero e sexualidade.

Olinda Maria de Fátima Lechmann Saldanha, Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC

Graduação em Psicologia, Bacharelado e Licenciatura pela Universidade de Passo Fundo (1982), Especialização em Ativação de Mudanças na Formação Superior de Saúde; Especialização em Metodologia do Ensino e da Pesquisa; Especialização em Saúde Mental Coletiva. Mestrado em Psicologia Social e Institucional pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2004) e Doutorado em Educação pela UFRGS (2013). Foi Professora Adjunta da Universidade do Vale do Taquari - Univates, atuando como representante dos docentes no Conselho de Centro e no Conselho Universitário. Atualmente, professora no Departamento de Psicologia da Universidade de Santa Cruz do Sul. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Social. Trabalha e pesquisa na área da Saúde Coletiva, com ênfase em Sistemas e Políticas de Saúde principalmente nos seguintes temas: saúde coletiva, saúde mental, gestão autônoma da Medicação (GAM), políticas públicas, educação e saúde, gestão em saúde.

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Published

2022-12-05

How to Cite

Benvegnú, S. C., Detoni, P. P., & Saldanha, O. M. de F. L. (2022). Studies of psychology in situations of parental alienation: a systematic review. PSI UNISC, 6(1), 125-140. https://doi.org/10.17058/psiunisc.v6i1.14831

Issue

Section

Articles