Home Visit: “Talking We Understand Each Other”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/psiunisc.v4i2.14943

Keywords:

Social assistance, Family, Centro de referência, Social representations.

Abstract

Home visits are a strategy of care linked to the social assistance politics and they are part of the actions developed by the Reference Centers for Social Assistance (RCSA). This article intends to analyze, within the frame of the Theory of Social Representations (TRS), how the users of a RCSA have understood the home visits carried by the professionals of this unit. Observation of the home visits, reported on field diary, and group discussion (round table) were applied to construct information. Within representations about the practice of home visits it was possible to think how it has been developed and what it means for families and society. The participants shared representations about the home visit, demonstrating that it is associated with antinomies such as good/bad, security/insecurity and freedom/oppression. The participants discussed issues related to dialogicity, control, punishment and a possible vocation to perform certain functions. It is concluded that, in addition to scripts and protocols, it is essential to base care and build interventions in an ethical dialogical communication.Home visits are a strategy of care linked to the social assistance politics and they are part of the actions developed by the Reference Centers for Social Assistance (RCSA). This article intends to analyze, within the frame of the Theory of Social Representations (TRS), how the users of a RCSA have understood the home visits carried by the professionals of this unit. Observation of the home visits, reported on field diary, and group discussion (round table) were applied to construct information. Within representations about the practice of home visits it was possible to think how it has been developed and what it means for families and society. The participants shared representations about the home visit, demonstrating that it is associated with antinomies such as good/bad, security/insecurity and freedom/oppression. The participants discussed issues related to dialogicity, control, punishment and a possible vocation to perform certain functions. It is concluded that, in addition to scripts and protocols, it is essential to base care and build interventions in an ethical dialogical communication.

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Author Biographies

Jusiene Denise Lauermann, Prefeitura Municipal de Saltinho, SC

Graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM/2009). Graduação em Psicologia pela Universidade Franciscana (UFN/2011). Graduação em Sociologia - Licenciatura (UFSM/2013). Pós-graduação em Família na Contemporaneidade (UFN/2013). Mestrado pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia da UFSM (2015). Psicóloga no Centro de Referência da Assistência Social - CRAS de Saltinho/SC e do Núcleo de Apoio à Saúde da Família - NASF de Pinhalzinho/SC. 

Adriane Rubio Roso, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Professora Associada (Dedicação Exclusiva) na Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (Graduação/Mestrado). Pós-doutorado na Harvard University, Departamento de Psicologia, com bolsa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). É pós-doutora em Comunicação (UFSM). Doutora em Psicologia (PUCRS), com doutorado sanduíche na Columbia University (bolsa da Fulbright). Mestre em Psicologia Social e da Personalidade (PUCRS). Especialista em Saúde Pública (UFRGS/ FIOCRUZ/ ESP/RS) e em Gestão em Saúde (UFRGS). Certificada em Aconselhamento em Álcool/Drogas (University of California - UCLA). Graduada em Psicologia (UNISINOS). Coordena o "VIDAS - Núcleo de pesquisa, ensino e extensão em Psicologia Clinica-Social" (UFSM) e Lidera o Grupo de Pesquisa "Saúde, Minorias Sociais e Comunicação". Membro Efetivo do Grupo de Trabalho 66 "Representações Sociais" da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Psicologia (ANPEPP) e vice-coordenadora do GT (2015-2016). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2 (2015-2018). Áreas de Pesquisa: psicologia social, relações intergrupais, psicologia e política, saúde coletiva, estudos de gênero e comunicação social. Temas de interesse: relações de poder, violência, minorias sociais, racismo, violência, direitos sexuais/reprodutivos, (ciber)mídia, consumo de drogas. Perspectivas Reflexivas: Psicologia Social Crítica, Sociologia/Antropologia Críticas, Estudos Críticos da Mídia e Feminismo. Teorias: Teoria das Representações Sociais e Psicanálise.

Janine Gudolle de Souza, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Graduada em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM/2017). Mestranda em Psicologia pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia (UFSM), na linha de pesquisa: Problemáticas de saúde e contextos institucionais. Integrante do VIDAS - Núcleo de Ensino, Pesquisa e Extensão em Psicologia Clínica - Social (UFSM).

Maria Luiza Leal Pacheco, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM); SOBRESP

Psicóloga (UFN/2005). Especialista em Atendimento Clínico ênfase em Psicanálise (UFRGS/2008). Mestre em Psicologia (PUCRS/2011). Doutoranda em Psicologia - Psicologia pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia (UFSM), na linha de pesquisa: Problemáticas de saúde e contextos institucionais. Integrante do VIDAS - Núcleo de Ensino, Pesquisa e Extensão em Psicologia Clínica - Social (UFSM). Docente do curso de Psicologia da Faculdade de Ciências da Saúde (SOBRESP), Santa Maria, RS. Integrante do Núcleo Intervenções Psicológicas Emergências e Desastres (NIPED/SP-RS). Há 14 anos atua em psicologia clínica (consultório particular).

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Published

2020-07-02

How to Cite

Lauermann, J. D., Roso, A. R., Souza, J. G. de, & Pacheco, M. L. L. (2020). Home Visit: “Talking We Understand Each Other”. PSI UNISC, 4(2), 79-98. https://doi.org/10.17058/psiunisc.v4i2.14943

Issue

Section

Thematic Dossier: Representations and Social Practices