Group Parental Guidance with adolescent caregivers: an experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/psiunisc.v4i2.14944

Keywords:

Adolescent, Health Education, Parenting

Abstract

A qualitative study was carried out, with the objective of describing the intervention sessions of a parent orientation group for adolescent caregivers. The intervention took place in ten sessions, one hour a week, previously structured. Five caregivers participated. The instruments used were field diaries produced by the researchers who carried out the interventions in the group and semi-structured interviews with the participants, with a meeting applied before the first session of the intervention. The results were analyzed as to their content, from which three categories originated: effective communication, parenting and use of exemplified screens in each of the ten sessions. It is perceived the importance of group intervention for parental guidance through daily changes in family organization, increase in the communication of caregivers with their children, routine follow-up by the adolescent, under parental guidance and promotion of active, clear and open listening to children. caregivers with teenagers.

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Author Biographies

Ana Claudia Claudia Pinto da Silva, Universidade Franciscana

Graduanda do Curso de Psicologia da Universidade Franciscana (UFN). Bolsista PROBEX-UFN.

Monique Corrêa de Melo Santiago, Centro Universitário Leonardo da Vinci - UNIASSELVI

Pedagoga, Pós Graduanda em Psicopedagogia Clínica e Institucional (UNIASSELVI) e Educadora Parental pela Positive Discipline Association (EUA).

Jessica Aguiar, Universidade Franciscana

Graduanda do Curso de Psicologia da Universidade Franciscana (UFN).

Luiza Müller Rubert, Universidade Franciscana

Graduanda do Curso de Psicologia da Universidade Franciscana (UFN).

Paula Argemi Cassel, Universidade Franciscana

Psicóloga, Mestre em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

Marcli Firpo Bittencourt, Universidade Franciscana

Psicóloga, Mestranda em Saúde Materno Infantil da Universidade Franciscana (UFN).

Josiane Lieberknecht Wathier Abaid, Unversidade Franciscana

psicóloga graduada pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), mestre e doutoranda em Psicologia pelo PPG em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Docente no Curso de Psicologia do Centro Universitário Franciscano (UNIFRA, RS) onde supervisona diferentes niveis de estágios em psicologia educacional e clínica além de ministrar a diciplina de psicologia Experimental e do comportamento. Tem interesse nas áreas de psicologia do desenvolvimento humano em situação de risco bem como psicologia escolar, jurídica e clínica. É membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Adolescência (NEPA/UFRGS), onde pesquisa diversos aspectos do desenvolvimento de adolescentes em situação de acolhimento institucional.

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Published

2020-07-02

How to Cite

Pinto da Silva, A. C. C., Corrêa de Melo Santiago, M., Aguiar, J., Müller Rubert, L., Argemi Cassel, P., Firpo Bittencourt, M., & Lieberknecht Wathier Abaid, J. (2020). Group Parental Guidance with adolescent caregivers: an experience report. PSI UNISC, 4(2), 165-185. https://doi.org/10.17058/psiunisc.v4i2.14944