Deficits in social skills: relationships with coping skills and social support

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/psiunisc.v5i2.15485

Keywords:

Social skills, Coping skills, Crack cocaine, Social support network.

Abstract

Crack users need interventions that contemplate their specificities. This article is a correlational study that aims to evaluate social skills (SS), the relationship with coping skills (CS), and the perception of social support (PSS) in crack users. Paticipated 61 crack users in treatment at CAPS AD III. The instruments used were Social Skills Inventory, Inventory of Anticipatory Training for Abstinence from Alcohol and Other Drugs, and Social Support Perception Scale. The results indicated associations between the dimension of SS of aggressiveness self-control and CS’ dimension of assertiveness and planning, and emotional self-control, and with the dimension of affection. Besides that, the SS in their totality were correlated with affection and the total dimensions of the PSS. Therefore, crack users’ deficits in self-control, have associations with CS and with the PSS.Crack users need interventions that contemplate their specificities. This article is a correlational study that aims to evaluate social skills (SS), the relationship with coping skills (CS), and the perception of social support (PSS) in crack users. Paticipated 61 crack users in treatment at CAPS AD III. The instruments used were Social Skills Inventory, Inventory of Anticipatory Training for Abstinence from Alcohol and Other Drugs, and Social Support Perception Scale. The results indicated associations between the dimension of SS of aggressiveness self-control and CS’ dimension of assertiveness and planning, and emotional self-control, and with the dimension of affection. Besides that, the SS in their totality were correlated with affection and the total dimensions of the PSS. Therefore, crack users’ deficits in self-control, have associations with CS and with the PSS.

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Author Biographies

Karoline Giele Martins de Aguiar, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

Doutoranda em Psicologia Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). É Mestre em Psicologia Clínica (UNISINOS) e é Graduada em Psicologia pela Universidade do Oeste Paulista. É Especialista em Saúde Mental e Atenção Psicossocial pela Faculdade Estácio de Sá e Especialista em Avaliação Psicológica pelo Conselho Regional de Psicologia (CRP-MA). Possui formação em Avaliação Psicológica. Atualmente é psicóloga do Centro de Atenção Psicossocial Álcool e Drogas (CAPS-AD).

Luana Thereza Nesi de Mello, Universidade do Algarve (UAlg)

Doutoranda em Psicologia pela Universidade do Algarve (UAlg) na Faculdade de Ciências Humanas e Sociais (FCHS). Graduada em Psicologia pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Psicóloga Júnior no Gabinete de Apoio a Inovações Pedagógicas (GAIP) na UAlg. Professora no Competências para a Vida na UAlg e em pós-graduações. Aluna representante da FCHS no Colégio Doutoral da UAlg. Membro internacional da American Psychologycal Association (APA).

Ilana Andretta, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

Possui graduação em Psicologia pela PUCRS. É especialista em Psicoterapia Cognitivo-comportamental, Mestre em Psicologia Clínica (PUCRS), Doutora em Psicologia (PUCRS) e terapeuta certificada pela Federação Brasileira de Terapias Cognitivas (FBTC). Possui treinamento avançado em Terapia Cognitiva pelo Beck Institute e em Entrevista Motivacional com William Miller e Theresa Moyers. Atualmente é professora do Programa de Pós-graduação em Psicologia e do curso de graduação em Psicologia da UNISINOS, coordenadora do grupo de pesquisa Intervenções Cognitivo-Comportamentais: estudo e pesquisa (ICCep), bolsista produtividade CNPQ nível 2.

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Published

2021-07-10

How to Cite

Aguiar, K. G. M. de, Mello, L. T. N. de, & Andretta, I. (2021). Deficits in social skills: relationships with coping skills and social support. PSI UNISC, 5(2), 142-155. https://doi.org/10.17058/psiunisc.v5i2.15485