Cognitive therapy for adolescents in assisted freedom: An experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/psiunisc.v6i2.16619

Keywords:

Cognitive Comportamental Therapy, Socio-educational measure, Assisted liberty, Adolescence

Abstract

The following article presents an experience report on the academic-professional workings at the Child and Adolescent Defense and Rights Center – CEDEDICA, in Santa Maria/RS. The aim was to identify factors which influenced the commitment of an infractional act and to deliberate over the psychological care based on cognitive comportamental therapy applied to adolescents in under socio-educational measure in the status of assisted liberty. It is a qualitative research with the intention of discovering social and psychological processes still not widely known about the specific group, by means of observation and accomplishment of weekly appointments, set on the period of august 2017 to june 2018. The results pointed that the commitment of the infractional act may have been influenced by factors such as social inequity, dysfunctional family, low educational level, lack of opportunity and low expectations on the labour market, criminality, and also the very own adolescence phase. Through the cognitive comportamental therapy, it is possible to identify and modify the beliefs of these adolescents. Lastly, a change in behavior and thought was observed in the adolescents, also, an increase in verbal and emotional expression.

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Author Biographies

Júlia Luciane Vidal, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Psicóloga. Especialista em Atenção à Saúde Mental pela Universidade Federal de Santa Maria. Residente em Gestão e Atenção Hospitalar com ênfase em Onco-Hematologia no Hospital Universitário de Santa Maria pela Universidade Federal de Santa Maria. Pós-Graduanda em Psicoterapia Cognitivo-Comportamental.

Luciane Benvegnú Piccoloto, Faculdade Integrada de Santa Maria (FISMA)

Psicóloga, Especialista em Psicologia Hospitalar pela ULBRA e em Psicoterapia Cognitivo-comportamental pela UNISINOS, possui mestrado em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2003). Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professora da graduação em Psicologia na FISMA e professora e supervisora do curso de formação em psicoterapia cognitivo-comportamental do Cognitivo.

Fabiane Schott, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Psicóloga. Especialista em Psicologia Jurídica e Avaliação Psicológica. Mestranda em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de Santa Maria. Pós-Graduanda em Psicologia Infantil.

Alice Dias Pasche, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Psicóloga. Residente em Atenção à Saúde Mental pela Universidade Federal de Santa Maria.

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Published

2022-09-06

How to Cite

Vidal, J. L., Piccoloto, L. B., Schott, F., & Pasche, A. D. (2022). Cognitive therapy for adolescents in assisted freedom: An experience report. PSI UNISC, 6(2), 158-173. https://doi.org/10.17058/psiunisc.v6i2.16619

Issue

Section

Articles