The various senses of absence: reports of basic internship experience in educational context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/psiunisc.v6i2.16750

Keywords:

Internship, Experience Report, Childhood, Absence, Psychology

Abstract

This essay has a systematization of possible reflective syntheses on the performance of psychology in a school context. This research happened in an educational unit in the city of Cuiabá, when the students were in the third semester of the Psychology graduation at Federal University of Mato Grosso. The insertion of interns in the school environment, to carry out qualitative research, with children aged four to five years, was designed and guided by participant observation (Martins, 1996), considering an atypical adult posture (Corsaro, 2005). The period of participant observation allowed the students to listen to the children and identify some themes that were repeated - such as death, forgetfulness and defeat - which were grouped and named, didactically, as “absence”. As a working method, the construction of socio-affective workshops (Andrade, 2019) was proposed in the intervention project, which served as a methodological tool for mediation, and potentialization, of new hypotheses arising from the children, about the context that surrounded them. The objective, then, with the experience report, is to describe the insertion of students in the field and bring a discussion about the contributions of this practice to the psychologist's graduation process.

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Author Biographies

Naiana Marinho Gonçalves, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/ UFMT, Cuiabá) sob o amparo da agência de fomento CAPES. Graduada em Psicologia pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT - Cuiabá) com ênfase em Intervenções em Processos de Saúde e Sofrimento Psíquico. Desenvolveu atividades de Estágio Básico nos contextos Socioeducativo, Sociocomunitário, Organizacional e do Trabalho e em Saúde. Atuou em campo de Estágio Supervisionado Específico no contexto de um Centro de Atenção Psicossocial Infantojuvenil. Foi voluntária e bolsista de extensão (FAPEMAT) do Projeto de Extensão Rede de Apoio à Educação Infantil: interfaces com a Psicologia e Pedagogia. E também voluntária e bolsista de Iniciação Científica (CNPq) do projeto de pesquisa guarda-chuva: A construção do conhecimento social por crianças: estudo sobre vivências e significações infantis. Ambos projetos coordenados pelo Grupo de Pesquisa em Psicologia da Infância (GPPIN). Dedica-se à investigação de temas relativos à Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem, Teoria Histórico-Cultural e Saúde Mental.

Natanael Alexandre Palazin, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

Ensino Médio completo pelo Colégio Isaac Newton. Atualmente é graduando de Psicologia, pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Foi Voluntário de Iniciação Científica, orientado pelo Professor Dr. Silas Borges Monteiro. No presente, é bolsista de Iniciação Científica, orientado pelo Professor Dr. Henrique Oliveira Lee, e estuda os efeitos da Ayahuasca nas narrativas dos participantes de Religiões Ayahuasqueiras.

Sophia Borges e Santos, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

Ensino Médio completo pelo Colégio Salesiano São Gonçalo. Atualmente é graduanda de Psicologia, pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

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Published

2022-09-06

How to Cite

Gonçalves, N. M., Palazin, N. A., & Santos, S. B. e . (2022). The various senses of absence: reports of basic internship experience in educational context. PSI UNISC, 6(2), 55-71. https://doi.org/10.17058/psiunisc.v6i2.16750

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