Social Representations and social influence in comments posted on the Ministry of Health’s Instagram about COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/psiunisc.v7i1.17547

Keywords:

Pandemic, COVID-19, Social representations, Social influence, Social networks

Abstract

Given the importance of preventive behaviors in the face of the COVID-19 pandemic, we sought to discuss the phenomenon of social influence and its informational dimension of social representations (RS), based on comments in a post about the new coronavirus made by the Ministry of Health. Health on Instagram. It started with a theoretical discussion based on the Theory of Social Representations (TRS), more specifically using a dimensional approach to SR. This is a qualitative documentary research of the descriptive-exploratory type. We analyzed 1,805 comments about a publication by the Ministry of Health on Instagram, made on March 18, 2020, on the epidemiological situation of COVID-19. A Thematic-Categorial Content Analysis was carried out, identifying the following categories: 1) Containment of collective dissemination; 2) Economic implications; 3) Coping strategies; 4) Anxiety; 5) Media information; 6) Social comparisons with other affected countries. The dimensions of information, attitude and field were identified. The identified SR is anchored to the notion of threat to health and the global economy. The moment of uncertainty favors informational influence, which can have a negative impact on the population, as well as favoring prevention actions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maísa Hodecker, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutoranda em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Mestra em Psicologia pela UFSC, Psicóloga (CRP-12/16945), Bacharel em Psicologia pelo Centro Universitário de Brusque - UNIFEBE. Integrante do Laboratório de Psicologia Ambiental (LAPAM/UFSC) e do Laboratório de Psicologia Social da Comunicação e Cognição - LACCOS.

Taimara Foresti, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutoranda em Psicologia pela UFSC, Mestra em Psicologia pela Faculdade Meridional (IMED), Especialista em Psicologia Jurídica pela Faculdade Meridional (IMED), Bacharel em Psicologia pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Integrante do Laboratório de Psicologia Social da Comunicação e Cognição - LACCOS.

Ana Maria Justo, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Professora Adjunta do Departamento de Psicologia na UFSC e professora colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Espírito Santo. Possui graduação em Psicologia pela UFSC (2008), mestrado em Psicologia pela UFSC (2011) e doutorado em Psicologia pela UFSC (2016), com estágio doutoral no Laboratório de Psicologia Social da Aix-Marseille Université, na França. Atualmente é coordenadora do Laboratório de Psicologia Social da Comunicação e Cognição – LACCOS.

Andréia Isabel Giacomozzi, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Professora Adjunta do Departamento de Psicologia da UFSC e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia (PPGP) da UFSC. Possui graduação em Psicologia (1998), Mestrado (2004) e Doutorado em Psicologia (2008) pela UFSC. Pós doutora pela UNIPD - Università degli Studi di Padova - Itália (2019).

Andréa Barbará S. Bousfield, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Professora Associada II do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da UFSC. Possui graduação em Psicologia pela Universidade Católica de Pelotas (2000), Mestrado (2004) e Doutorado (2007) em Psicologia pela UFSC. Pós-doutorado no Instituto Universitário de Lisboa ISCET-IUL, Lisboa - Portugal (2017) e Pós-doutorado na Università degli Studi di Padova Unipd - Itália (2018).

References

Alaya, D. B (2016) Autocommunication de masse sur Facebook et étude de l`expression iconique des représentation sociales. In G. Lo Monaco, S. Delouvéé, & P. Rateau, Les représentations sociales: Théories, méthodes et applications (pp. 409-412). Belgique: De Boeck Supérieur.

Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2015). Psicologia social. Rio de Janeiro: LTC Editora S.A.

Bardin, L. (2010). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Atlas ti. versão 8.0. (2017). Atlas.ti 8 windows user manual. Berlim. Recuperado de https://atlasti.com/2017/07/25/atlas-ti-8-windows-user-manual/

Brasil. (2020). Ministério da Saúde. Recuperado de https://coronavirus.saude.gov.br/

Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., ... Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet, 395. doi: 10.1016/S0140-6736(20)30460-8

Barros-Delben, P., Cruz, R. M., Trevisan, K. R. R., Gai, M. J. P., Carvalho, R. V. C. de Carlotto, P. A. C., …& Malloy-Diniz, L. F. (2020). Saúde mental em situação de emergência: COVID-19. Revista Debates in Psychiatry. Recuperado de https://www.docsity.com/pt/saude-mental-na-emergencia-do coronavirus/5409882/

Camargo, B. V., & Bousfield, A. B. S. (2011). Teoria das representações sociais: uma concepção contextualizada de comunicação. In A. M. de O. Almeida, M. de F. S. Santos, & Z. A. Trindade (Orgs), Teoria das representações sociais: 50 anos Brasília (pp. 574-605). Brasília: Technopolitik.

Camargo, B. V. & Bousfield, A. B. S. (2022). The Contribution of Social Representations Theory for a Social Psychology of Communication Laboratory. In A. Contarello (Org.), Embracing Change: Knowledge, Continuity, and Social Representations (1ed., pp. 127-141). New York, NY: Oxford University Press.

Camargo, B. V., Goetz, E. R., Bousfield, A. B., & Justo, A. M. (2011). Representações sociais do corpo: estética e saúde. Temas em Psicologia 19(1), 257-268.

Camargo, B. V., Scholösser, A. & Giacomozzi, A. (2018). Aspectos epistemológicos do Paradigma das Representações Sociais. In E. D. Medeiros, L. F. Araújo, M. P. L. Coutinho, & L. S. Araújo (Orgs.), Representações Sociais e práticas psicossociais (pp. 47-60). Curitiba: CRV.

Canto, R. (2017). A construção e validação de uma escala para medir o efeito de manada dentro de restaurantes e similares (Dissertação de Mestrado). Universidade Anhembi Morumbi. Recuperado de https://www.ua.pt/file/62638

Castro, P., & Mouro, C. (2016). “Imagining ourselves” as participating publics: An example from biodiversity conservation. Public Understanding of Science, 25(7), 858–872. doi: 10.1177/0963662515581303

Conselho Federal de Psicologia. (2005). Resolução CFP Nº 010/05. Aprova o Código de Ética Profissional do Psicólogo. Brasília.

Conselho Federal de Psicologia. (2020). Comunicado à categoria. Recuperado de https://site.cfp.org.br/coronavirus-comunicado-a-categoria/

Exame. (2020). Revista Economia. Recuperado de https://exame.abril.com.br/economia/com-corrida-as-compras-supermercados-ja-tem-reducao-de-produtos/

Faria, J. B. de, & Seidl, E. M. F. (2005). Religiosidade e enfrentamento em contextos de saúde e doença: revisão da literatura. Psicologia: Reflexão e Crítica [online], 18(3), 381-389. doi: 10.1590/S0102-79722005000300012

Ferguson, N. M., Laydon, D., Nedjati-Gilani, G., Imai, N., Ainslie, K., Baguelin, M., ... Ghani, A. C. (2020). Impact of non-pharmaceutical interventions (NPIs) to reduce COVID19 mortality and healthcare demand. Imperial College COVID-19 Response Team. 1-20. doi: 10.25561/77482

Foresti, T., Hodecker, M., & Bousfield, A. B. S. (2021). A concepção de morte na história e a COVID-19: uma retrospectiva teórica. Psicologia Argumento, 39(105), 390-407.doi: 10.7213/psicolargum39.105.AO02

Giacomozzi, A. I., Rozendo, A., Bousfield, A. B. S., Leandro, M., Fiorott, J. G., & Silveira, A. (2022). COVID-19 and Elderly Females—a Study of Social Representations in Brazil. Trends in Psychol. doi: 10.1007/s43076-021-00089-9

Jaspal, R., Nerlich, B., & Koteyko, N. (2013). Contesting Science by Appealing to Its Norms Readers Discuss Climate Science in the Daily Mail. Science Communication, 35(3), 383-410. doi: 10.1177/1075547012459274

Justo, A. M., Bousfield, A. B. S., Giacomozzi, A. I., & Camargo, B. V. (2020). Communication, Social Representations and Prevention-Information Polarization on COVID-19 in Brazil. Papers on Social Representations, 29(2), 1-4.

Jesus, J. G. de. (2013). Psicologia das massas: contexto e desafios brasileiros. Psicologia & Sociedade, 25(3), 493-503. doi: 10.1590/S0102-71822013000300003

Jodelet, D. (1984) Réprésentation sociale: phénomènes, concept et théorie. In S.

Moscovici (Org.), Psychologie Sociale. Paris: Presses Universitaires de France.

Jodelet, D. (2001). Representações sociais: Um domínio em expansão. In D. Jodelet (Org.), As representações sociais (L. Ulup, Trad., pp.187-203). Rio de Janeiro: Eduerj.

Justo, A. M., Pinto, A. L., & Pires, S. C. (2019). Representações de violência veiculadas pela mídia: a crise da segurança pública no Espírito Santo. Revista De Psicologia, 10(2), 71-80. Recuperado de http://www.periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/39857

Leandro, M., Giacomozzi, A. I., Fiorott, J. G., & Marx, D. (2019). Representações Sociais da violência doméstica em comentários de rede social. Revista Eletrônica Científica da UERGS, 5(2), 208-216. doi: 10.21674/2448-0479.52.208-2016

Marková, I. (2008) The Epistemological Significance of the Theory of social representations. Journal for the Theory of Social Behaviour, 38(4), 461-487.

Mesquita, A. C., Chaves, E. de C. L., Avelino, C. C. V., Nogueira, D. A., Panzini, R. G., & Carvalho, E. C. de A. (2013). A utilização do enfrentamento religioso/espiritual por pacientes com câncer em tratamento quimioterápico. Rev. Latino-Am. Enfermagem, 21(2), 1-7. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/rlae/v21n2/pt_0104-1169-rlae-21-02-0539.pdf

Moscovici, S. (2011). Psicologia das minorias ativas. Porto Alegre: Vozes.

Moscovici, S. (2012). A psicanálise: sua imagem, seu público. Porto Alegre: Vozes.

Muhr, T., & Friese, S. (2004). User’s Manual for ATLAS. ti 8.0. (ATLAS. ti). Berlim: ATLAS. ti Scientific Software Development GmbH.

Recuero, R. (2009). Redes sociais na internet (Coleção Cibercultura). Porto Alegre: Sulina.

Rosa, A. S., Bocci, E., & Salvati, M. (2021). Twitter as social media arena for polarised social representations about the (im)migration: The controversial discourse in the Italian and international political frame. Migration Studies, 1-28.

Rozendo, A., Giacomozzi, A. I., B. da S. Bousfield, A., Leandro, M., Fiorott, J. G., & da Silveira, A. (2022). Representações Sociais de homens idosos sobre a Covid-19 e sentimentos gerados no isolamento social. Revista Ciências Humanas, 15(1). doi: 10.32813/2179-1120.2022.v15.n1.a785

Sbalchiero, S. (2018). Topic detection: a statistical model and a quali-quantitative methodin: A. Tuzzi (ed.), Tracing the life cycle of ideas in the humanities and social sciences, quantitative methods in the humanities and social sciences (pp. 189-210). Springer Nature Switzerland. doi: 10.1007/978-3-319-97064-6_10

Sherif, M. (1935). A study of some social factors in perception. Archives of Psychology, 27(187). Recuperado de https://psycnet.apa.org/record/1936-01332-001

Sontag, S. (1989). Aids e suas metáforas. São Paulo: Companhia das Letras.

Vala, J., & Castro, P. (2013). Pensamento social e representações sociais. In J. Vala, & M. B. Monteiro (coord.), Psicologia Social (pp. 569-602). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

World Health Organization [WHO]. (2020). Coronavírus disease (COVID-19) pandemic [site]. Recuperado de https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019

Vitali, M. M., Presotto, G. C., Gizzi, F., Gomes, M. A., & Giacomozzi, A. I. (2021). #BlackLivesMatter: A study of social representations from Twitter. Community Psychology in Global Perspective, 8(1), 1-19. doi: 10.1590/S0102-69922009000300006

Xiang, Y.-T., Yang, Y., Li, W., Zhang, L., Zhang, Q., Cheung, T., & Ng, C. H. (2020). Timely mental health care for the 2019 novel coronavirus outbreak is urgently needed. The Lancet - psychiatry, 7(3), 228-229. doi: 10.1016/s2215-0366(20)30046-8

Zimbardo, P. (2016). O efeito lúcifer: como pessoas boas tornam-se más. Rio de Janeiro: Record.

Published

2023-01-16

How to Cite

Hodecker, M., Foresti, T., Justo, A. M., Giacomozzi, A. I., & Bousfield, A. B. S. . (2023). Social Representations and social influence in comments posted on the Ministry of Health’s Instagram about COVID-19. PSI UNISC, 7(1), 75-91. https://doi.org/10.17058/psiunisc.v7i1.17547

Issue

Section

Articles