Psychology and circus arts: integrative literature review
DOI:
https://doi.org/10.17058/psiunisc.v9i.18546Keywords:
art, culture, psychology, social psychologyAbstract
Studies on circus arts have been developing more and more in the Brazilian scientific field and because it is a powerful cultural manifestation, where different psychosocial relationships take place, there is a need to investigate, through Psychology, its transforming role in the subjects involved. This integrative literature review article aims to investigate what exists and how academic productions are constituted in the context of circus arts and psychology, related to psychosocial aspects and human development. Searches were carried out in the databases: Pepsic, Scielo and BVS (LILACS) and, using inclusion and exclusion criteria, six articles were retrieved, organized into three dimensions of analysis: 1) Circus as a tool in learning processes and human development, 2) Circus as a mediator in the constitution of subjects and 3) Circus as a social and inclusion tool. The total number of publications in the form of articles (6) involving Circus and Psychology indicates that the area needs more theoretical studies and empirical investigations. The results found indicate that circus art is a powerful tool in learning processes, being an important mediator in the constitution of subjects and in their development and has significant social relevance in the lives of these subjects. Through this work, it was possible to conclude that there are few works developed on articulations between psychology and circus art, the analyzed works demonstrated that circus art favors care, establishes bonds and promotes health, being, therefore, an abundant field of investigation for psychology studies.
Downloads
References
Araújo, C. M., & Oliveira, M. C. S. L. (2010). Significações sobre desenvolvimento humano e adolescência em um projeto socioeducativo. Educação em Revista, v. 26, 169-193.
Bakhtin, M. (1926). Discurso na vida e discurso na arte: sobre poética sociológica. Tradução de Carlos Alberto Faraco e Cristóvão Tezza. V. N. Voloshinov, Freudism, New York. Academic Press, 01-16.
Bakhtin, M (2003). Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes.
Barros, L. F., & Melo, W. (2019). Cuidado e artes circenses: O circo no cotidiano de uma instituição de saúde mental. Estudos e Pesquisas em Psicologia, v. 19, 623-643. https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revispsi/article/view/46906/31358
Bolognesi, M. F. (2003). Palhaços. São Paulo: Editora UNESP.
Bolognesi, M. F. (2010). O circo na história: a pluralidade circense e as revoluções francesa soviética. Repertório: Teatro & Dança, v.15, 11–16. Recuperado de https://periodicos.ufba.br/index.php/revteatro/article/view/5207
Bortoleto M. A. C. & Duprat R. M. (2007). Educação Física Escolar: Pedagogia, a Didática das Atividades Circenses. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, vol. 28, 171-189.
Bortoleto, M. A. C. & Silva, E. (2017). Circo: educando entre as gretas. Revista Rascunhos – Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas, v.4, 104-117.
Dal Gallo, F. (2010). A renovação do circo e o circo social. Revista Repertório Teatro e Dança. Recuperado de: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/2033
Geraldi, J. W. (2003) A diferença identifica. A desigualdade deforma. Percursos bakhtinianos de construção ética e estética. In: Freitas, M. T.; Jobim e Souza, S.; Kramer, S. (Org.). Ciências humanas e pesquisa: leitura de Mikhail Bakhtin. São Paulo: Cortez, 2003. p. 39-56.
Lobo, L., & Cassoli, T (2006). Circo social e práticas educacionais não governamentais. Psicologia & Sociedade, v. 18, 62-67. doi.org/10.1590/S0102-71822006000300009
Merhy, E. E., & Franco, T. B. (2003). Por uma composição técnica do trabalho centrada nas tecnologias leves e no campo relacional. Saúde em Debate, 27(65), 316-323. Recuperado de https://docs.bvsalud.org/biblioref/2023/05/676242/v27-n65-setdez-2003-12a-conferencia-nacional-de-saude-sergio-ar_DGKxlyw.pdf
Oliveira, A. S. J., Fernandes, M. R. de C., & O. B., T. (2020). Ecos do circo social em Uberlândia/MG: a visão dos educadores. Linhas Crí¬ticas, 26, e28125. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.28125
Pereira, E. R., Assis, N. de, Zanella, A. V., & Maheirie, K. (2014). Semelhanças e dissonâncias em espaços de ensinar e aprender. Psicologia Argumento, v. 32, 39-49. Recuperado de https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-754622
Pereira, E. R., & Maheirie, K. (2011). O aprender circense como experiência de ser. Psicologia da Educação, v.33, 135-151. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752011000200008&lng=pt&tlng=pt.
Pereira, E. R., & Maheirie, K. (2016) Aprendiz circense e contemplador: olhares que dialogam entre a incompletude e o acabamento. Fractal: Revista de Psicologia, v. 28, 134-138. doi.org/10.1590/1984-0292/1179
Perim, J. (2010). Circo Social brasileiro: da ação social educativa à produção estética. Bortoleto, M. A. C. (Org.). Introdução à pedagogia das atividades circenses, vol. 2, Editora Fontoura.
Santos, C.C.G., Belluci, K., Fajtlowicz, R., & Bechara, T. S. (2012). A Linguagem Corporal Circense: interfaces com a educação e a atividade física. São Paulo: Phorte.
Sartre, J. P. (1979). Questão de método. (B. Prado Jr., trad.). São Paulo: Difel.
Silva, E. (1996). O circo: sua arte e seus saberes: o circo no Brasil do final do século XIX e meados do XX. (Dissertação de Mestrado – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas). doi.org/10.47749/T/UNICAMP.1996.102707
Soares, A. de S. C., & Bonatto, M. P. de O. (2022). Diálogos entre circo, educação e saúde no contexto do Programa Mais Educação. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 22, nº 44. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/22/44/dialogos-entre-circo-educacao-e-saude-no-contexto-do-programa-mais-educacao
Souza, M. T., Silva, M. D., & Carvalho, R. (2010). Revisão integrativa: o que é e como fazer? Einstein, v.8, 102-106. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/eins/v8n1/pt_1679-4508-eins-8-1-0102.pdf
Tonini, G., & Bairrão, J. F. M. H.. (2021). Presença e propósito do circo social: uma iniciativa popular autônoma. Psicologia & Sociedade, 33, e228845. https://doi.org/10.1590/1807-0310/2021v33228845
Reis, A. C. dos; Zanella, A. V. (2014). Arte e vida, vida e(em) arte: entrelaçamentos a partir de Vygotsky e Bakhtin. Psicologia Argumento, v. 32, 97-107.
Vigotski, L. S. (2009). Imaginação e criação na infância. (Z. Prestes, Trad). São Paulo: Editora Ática.
Vigotski, L. S. (1999). Psicologia da Arte. (P. Bezerra, Trad.). São Paulo: Martins Fontes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles are those of the author, with periodical rights on the first publication. Authors may only use the same results in other publications clearly indicating this journal as the medium of the original publication. Because we are an open access journal, we allow free use of articles in educational and scientific applications provided the source is cited under the Creative Commons CC-BY license.