Internship-specific supervision experience in psychological assessment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/psiunisc.v8i2.18594

Keywords:

Clinical supervision, Psychological assessment, Professional education, Teaching

Abstract

As a psychology specialty, psychological assessment (PA) is one of the teaching practices of many higher education institutions. However, there is a shortage of publications and regulations regarding supervision in PA, which integrates basic characteristics of supervision in clinical psychology with the teaching of specific content. In addition, in Brazil, few services offer specific internships in PA. The Center for Psychological Assessment (CAP) at UFRGS is a school service that offers professional AP internships for over 20 years. Due to this wide experience, this article aimed to report supervisory practices conducted at CAP through a developmental approach and focusing on the precepts of psychological assessment practice in Brazil based on the experience of three supervisors between the years 2021 and 2023. The observations were discussed, categorized and described based on three themes: (1) specific roles of the supervisor in PA supervision, (2) supervision functioning, and (3) perception of supervisory experiences during the pandemic. Through the discussed points, the importance of training and qualification of the supervisor for the proper conduct of supervision was denoted, in addition to the advantages of adopting an approach focused on the development and skills of the student. Challenges of remote supervision and its effectiveness on the learning process of students were also discussed, with a focus on directions for future applications.

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Author Biographies

Adriana Schütz, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre – RS/Brasil

Psicóloga e especialista em Psicologia do Desenvolvimento e da Aprendizagem pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Mestre e doutoranda em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e pesquisadora do Grupo de Estudos, Aplicação e Pesquisa em Avaliação Psicológica (GEAPAP). Supervisora de estágio no Centro de Avaliação Psicológica da UFRGS. Integrante no grupo de trabalho de Avaliação e Intervenção no Desenvolvimento Infantil e Adolescente da ANPEPP. Membro da Society for Research in Child Development (SRCD).

Denise Balem Yates, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre – RS/Brasil

Psicóloga, Doutora em Psicologia, Especialista em Neuropsicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e Especialista em Avaliação Psicológica pelo Conselho Federal de Psicologia. Coordenadora-executiva do Centro de Avaliação Psicológica da UFRGS. Pesquisadora associada do Grupo de Estudo, Aplicação e Pesquisa em Avaliação Psicológica (GEAPAP) e membro do GT Avaliação e Intervenção no Desenvolvimento Infantil e Adolescente da ANPEPP. Associada do Instituto Brasileiro de Avaliação Psicológica (IBAP).

Paula Neves Portugal, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre – RS/Brasil

Psicóloga, Especialista em Avaliação Psicológica pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e Especialista em Terapia Sistêmica com Indivíduos, Casais e Famílias pelo Centro da Família e do Indivíduo (CEFI). Supervisora de estágio no Centro de Avaliação Psicológica da UFRGS.

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Published

2024-08-31

How to Cite

Schütz, A., Yates, D. B., & Portugal, P. N. (2024). Internship-specific supervision experience in psychological assessment. PSI UNISC, 8(2), 278-293. https://doi.org/10.17058/psiunisc.v8i2.18594