Intervention research for gender equity in the health-education axis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/psiunisc.v8i2.19078

Keywords:

Family, LGBTTQIA , School, Health, Education

Abstract

 

The investigations aimed at young LGBTQIA+ audiences in public services are relevant in the context of Brazilian neoconservadurismo, in which exclusion and violence against bodies occurs outside of cisheteronormatividad. The Postdoctoral research called “Promotion of Gender Equality: theoretical-practical education strategies for directors and education professionals at the upper middle level” is a project of the Research Group on Harm, Vulnerability and Psychosocial Processes (PVPP) of the Program of Posgrado de la PUCRS. The objective of this article is to analyze the theoretical-practical training processes aimed at professionals and directives within the scope of health (primary care) and education (primary and secondary education). The investigation was carried out with the support of the School Health Program and the Health Secretariat of a coastal city in Rio Grande do Sul. The methodology is based on intervention investigations in the field of social psychology, on post-structuralist, intersectional and Queer analytics. . The perceptions of health educators and professionals come from professional experiences, but also from those lived as priests/mothers/hijos. The systematization of the questionnaires and narratives, in the different phases of the intervention investigation, reveals the harms against LGBTQIA+ gender and sexual minorities and also the challenges of educational professionals that arise around the inseparable eje familia-school . The generated reflections allow us to question what rationalities are behind certain problems addressed in education and health services, which allows us to calculate the intersectionality of public policies.

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Author Biographies

Helen Barbosa dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre - RS/Brasil

Pós doutoranda do Grupo de Estudos em Preconceito, vulnerabilidade e processo
psicossociais da Pós Graduação da PUCRS (bolsista CNPQ desde julho de 2022);
Professora Visitante da Universidade Federal de Rio Grande (início em fevereiro de
2024). Doutora e Mestre em Psicologia Social e Institucional pelo Núcleo em Estudos
de relações de gênero, sexualidade e raça pela UFRGS (NUPSEX). Especialista em
Gestão de Redes em Atenção em Saúde pela Fiocruz. Especialização/Residência em
Atenção Básica em Saúde Coletiva e Atenção em Saúde Indígena pela Escola de Saúde
Pública do Rio Grande do Sul.

Ana Carolina Leal Trajano, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre - RS/Brasil

Programa de Pós-graduação em Psicologia da Pontifícia Universidade Católica do Rio
Grande do Sul. Porto Alegre, RS, Brasil.
a.trajano@edu.pucrs.br. Lattes: http://lattes.cnpq.br/7323099779826154 ID
ORCID: https://orcid.org/0009-0003-9359-9883. Graduanda em Psicologia pela
PUCRS e Bolsista de Iniciação Científica do grupo Preconceito, Vulnerabilidade e
Processos Psicossociais.

Angelo Brandelli Costa , Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre - RS/Brasil

Professor do Programa de Pós-Graduação em Psicologia e Coordenador do Grupo de
Pesquisa Preconceito, Vulnerabilidade e Processos Psicossociais da Pontifícia
Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Professor do Programa de PósGraduação em Ciências Sociais, e do Programa de Pós-graduação em Ciências
Medicina e Ciências da Saúde da PUCRS. Supervisor de Pós-Doutorado. Email:
angelo.costa@pucrs.br; Telefone: 51-984054408; Orcid: https://orcid.org/0000-0002-
0742-8152

 

 

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Published

2024-08-31

How to Cite

Santos, H. B. dos ., Trajano, A. C. L., & Costa , A. B. (2024). Intervention research for gender equity in the health-education axis. PSI UNISC, 8(2), 59-79. https://doi.org/10.17058/psiunisc.v8i2.19078

Issue

Section

Thematic Dossier: Community Analysis and Intervention