Community psychology and indigenous education: sensitive experiences in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/psiunisc.v8i2.19182

Keywords:

Indigenous culture, Education, Psychology

Abstract

This article is an experience report on the culture circles held in a Basic Education school, with the objective of seeking educational dialogues between the school and the Guarani and Kaingang ethnic groups and deepening the studies and reflections on community psychology around the experience of education, to favor learning and reflections in relation to indigenous modes of existence and resistance. As methods, the Culture Circles, a methodology proposed by Paulo Freire, and the Kaingang spiritual experience were designed, being seen as a community contribution. The results are evident in the intercultural look that was woven by the students throughout the meetings, with a rupture of existing paradigms and a criticality to what was previously put to it. It also uses Law No 11.645 (2008) as a motivation to make effective and expand intercultural learning in the direction of valuing our own identity roots as a contribution to the area of community psychology.

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Author Biographies

Luísa Rockenbach Guimarães, Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC), Santa Cruz do Sul – RS/Brasil

Acadêmica de Psicologia - UNISC/ Bolsista FAPERGS do grupo de pesquisa: Aprendizagens interculturais com os Guarani e Kaingang na educação básica

Onorio Isaias de Moura, Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC), Santa Cruz do Sul – RS/Brasil

Possui graduação em Relações Públicas pela Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA (2017). Mestre em Educação no Programa de Pós Graduação, PPGedu -- Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC. Doutorando em Educação pela mesma instituição. Doutorando em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Participa do grupo de pesquisa ?PEABIRU: educação ameríndia e interculturalidade? em parceria com a (UNISC/UFRGS). Faz parte da equipe executora do projeto de extensão; Curso de Extensão: Aprendizagens Intercultural Produção de Sentido na Educação VI edição.

Theo de Lima Goes, Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC), Santa Cruz do Sul – RS/Brasil

Acadêmico de Psicologia  - UNISC.

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Published

2024-08-31

How to Cite

Guimarães, L. R., Moura, O. I. de, & Goes, T. de L. (2024). Community psychology and indigenous education: sensitive experiences in education . PSI UNISC, 8(2), 128-143. https://doi.org/10.17058/psiunisc.v8i2.19182

Issue

Section

Thematic Dossier: Community Analysis and Intervention