Inclusion of students with special educational needs: Perception of teachers
DOI:
https://doi.org/10.17058/psiunisc.v1i1.9703Keywords:
Students. Teachers. School inclusion.Abstract
This work examines teacher’s perception about the inclusion of disabled students in the regular classroom Participated in the study, six teachers, aged 24 to 42 years, a private school that had at least one special education student inclusive in its class. The study is qualitative, exploratory and transversal. Semistructured interviews and focus groups were used. Content analysis indicated that, in the teachers' perception, the inclusion is positive, since it brings benefits to the disabled child and to the included student's colleagues. However, they report difficulties related to the family's understanding of the inclusion process and the lack of training subsidies for inclusion.Downloads
References
Barbosa, E. T., & Souza, V. L. T. de. (2010). A Vivência de professores sobre o processo de inclusão: um Estudo da perspectiva da psicologia Histórico – Cultural. Rev. Psicopedagogia, 27(84): 352-62.
Biaggio, Rita de. (2007). A inclusão de crianças com deficiência cresce e muda a prática das creches e pré – escolas. Revista Criança, Brasília, 44, 19-26.
Brasil. Presidência da República. (2015). Lei 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência).
Costa, D. A. F. (2006). Superando Limites: A Contribuição de Vygotsky para a Educação Especial. Revista de Psicopedagogia. 23(72), 232-240.
Declaração de Salamanca. (1994). Necessidades educativas especiais- NEE. In Conferência Mundial sobre NEE: Qualidade- UNESCO. Salamanca/Espanha: UNESCO.
Dias, C. A. (2000). Grupo Focal: técnica de coleta de dados em pesquisas qualitativas. Revista Informação & Sociedade: Estudos, 10(2), Universidade Federal da Paraíba.
Fontanella, B. J., Luchesi, B., Saidel, M., Ricas, J., Turato, E., & Melo, D. (2011). Amostragem em pesquisas qualitativas: Proposta de procedimentos para constatar saturação teórica. Cadernos de Saúde Pública, 27(2), 389-394.
Mantoan, M. T. E. (2006). Igualdade e diferenças na escola como andar no fio da navalha. Educação (PUC/RS), 1(58), , 55-64.
Ministério da Educação (2002). Orientações Curriculares para a Educação Pré- Escolar. Ministério da Educação, Lisboa.
Pinola, A. R. R., & Del Prette, Z. A. P. (2014). Inclusão Escolar, Formação de Professores e a Assessoria Baseada em Habilidades Sociais Educativas. Revista Brasileira de Educação Especial, 20(3), 341-356.
Reis, Vânia Alexandra dos Santos. (2012). O envolvimento da família na educação de crianças com necessidades educativas especiais. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação na Especialidade em Domínio Cognitivo-Motor). Escola Superior de Educação João de Lisboa.
Sampieri, R., Collado, C., & Lucio, M. (2013). Metodologia de pesquisa. Porto Alegre: Penso.
Sesti, R. C. (2009). A Inclusão de Alunos com Funcionamento Psicótico na Escola Regular. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de Passo Fundo-UPF. Passo Fundo.
Soresi, Salvatore. (2007). Psicologia delle Disabilità. Bologna: Mulino.
Vygotsky, L. S. (2001). A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes.
Vygotsky, L. S. (1998). A Formação Social da Mente: O Desenvolvimento dos Processos Psicológicos Superiores. 6 ed. São Paulo: Martins Fontes.
Vygotsky, L. S. (1997). Fundamentos de defectologia. In L. S. Vygotsky, Obras escolhidas (Tomo 5), Madri: Visor.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles are those of the author, with periodical rights on the first publication. Authors may only use the same results in other publications clearly indicating this journal as the medium of the original publication. Because we are an open access journal, we allow free use of articles in educational and scientific applications provided the source is cited under the Creative Commons CC-BY license.