POETRY: STRATEGIES FOR EXPERIMENTING AND TAKING BLISS AT THE CLASSROOM

Authors

  • Rosilene de Fátima Koscianski da Silveira Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC (Doutorado) Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL (professora PARFOR)
  • Eliane Santana Dias Debus Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC
  • Fernando José Fraga de Azevedo Universidade do Minho - UMINHO

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v26i2.11601

Keywords:

Poetry, Strategies, Bliss, Authorship.

Abstract

Poetry is intrinsic to man. In its historical origin, the term “poetry” proceeds from the Greek word poiein, which means “to make”. Since an early age, children manifest fascination for language games and its sonic and rhythmical dimension. The earlier boys and girls meet and interact with this form of language, the higher their level of familiarity and the possibilities of establishing a pleasant, fertile relationship between them. The role of the school consists in promoting and potentiating the poetry-and-child encounter. This text aims, largely, to increase reflection on the presence of poetry in school and, specifically, to start a dialogue about the strategies that allow to experiment and take bliss in poetry on the floor of the classroom, beginning with an interlocution with different researchers on this theme. This study also goes to school, in the Portuguese context, to establish a dialogue with the teachers of the early years of primary school about: how to insert poetry into this space-time; how often poetic texts transit through the classroom; and, especially, how to get those mediators to share their real work experiences with poetic texts. We stress the significance of the strategies of work with poetic texts being present in the early and later stages of teachers’ training. Our reflections point to a propositional direction, seeking to emphasize strategies that enable the students to experiment, take bliss, and create poetry on the floor of the classroom and whose empiric treatment takes into account the aesthetic, linguistic, and literary aspects consubstantiate such language form.

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Author Biographies

Rosilene de Fátima Koscianski da Silveira, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC (Doutorado) Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL (professora PARFOR)

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Contestado (UnC) – Campus Canoinhas; Mestre em Educação pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC); Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), com Estágio Científico Avançado no âmbito de Doutoramento em Estudos da Criança na Universidade do Minho, Braga, Portugal. É membro dos grupos de pesquisa: Literalise: Grupo de pesquisa em literatura infantil e juvenil e práticas de mediação literária (UFSC), GIPPPGE: Grupo Internacional de Pesquisa em Políticas, Práticas e Gestão da Educação (UPE), LITTERA: Correlações entre cultura, processamento e ensino: a linguagem em foco e Grupo de Pesquisa em Arte: GPA (UNESC). Atua como professora na Rede Pública Estadual de Santa Catarina e no Curso de Pedagogia – Plano Nacional de Formação dos Professores da Educação Básica (PARFOR) – na Universidade do Sul Catarinense (UNISUL).

Eliane Santana Dias Debus, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Possui graduação em Letras Licenciatura Português e Inglês pela Fundação Educacional de Criciúma (1991), mestrado em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina (1996) e doutorado em Lingüística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2001). Atualmente é professora da Universidade Federal de Santa Catarina, atuando no Departamento de Metodologia de Ensino e no Programa de pós-Graduação em educação.. É líder do Grupo de Pesquisas LITERALISE: Grupo de pesquisa em literatura Infantil e juvenil e práticas de mediação literária, da Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência na área de Educação e Letras, com ênfase em Literatura Infantil e Juvenil, atuando principalmente nos seguintes temas: literatura infantil e juvenil, temática africana e afro-brasileira na literatura infantil e juvenil, formação de leitores, formação de professores e leitura literária.

Fernando José Fraga de Azevedo, Universidade do Minho - UMINHO

Possui doutorado em Análise Textual pela Universidade do Minho (2002) . Concluiu a Agregação - em 2012. É Professor Associado na Universidade do Minho. Atua na área de Humanidades com ênfase em Línguas e Literaturas.

Published

2018-05-02

How to Cite

Koscianski da Silveira, R. de F., Debus, E. S. D., & Fraga de Azevedo, F. J. (2018). POETRY: STRATEGIES FOR EXPERIMENTING AND TAKING BLISS AT THE CLASSROOM. Reflexão E Ação, 26(2), 86-100. https://doi.org/10.17058/rea.v26i2.11601

Issue

Section

Dossiê Temático: Educação, Cultura e Produção de Sujeitos