PEDAGOGIC DEVICE OF THE MATHEMATICS CURRICULUM-TOY MARKED BY GENDER DIMENSION IN THE PRODUCTION OF SUBJECTIVITIES

Authors

  • Deise Maria Xavier de Barros Souza Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Marcio Antonio da Silva Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v26i2.11747

Keywords:

Curriculum, Subject, Subjectivity, Gender, Pedagogical Device.

Abstract

The article discusses images of mathematics textbooks of the primary grade used for the production and the standardization of a curriculum-toy, which may indicate some kind of child-toy interaction. In a contemporary frame through of Michel Foucault’s thought and contributions of cultural studies, curriculum of mathematics in the production of unified subjectivity of gender socially constructed patterns in relations conflict between knowledge, culture and power is questioned. It is argued that, amid the movement of scientific theories of mathematical knowledge, curriculum-toy produces multiple gestures: a cultural pedagogy that masks the production of subjectivities in childhood; a practice of differentiation in the genres, such as object representations to secure identities and regulate the conduct of some other; and, a neoliberal strategy to regulate a pedagogical device in the curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Deise Maria Xavier de Barros Souza, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS).

Marcio Antonio da Silva, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutor em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Professor do Instituto de Matemática e do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campo Grande/MS, Brasil. Líder do GPCEM (Grupo de Pesquisa Currículo e Educação Matemática). Endereço para correspondência: Cidade Universitária, Caixa Postal 549, CEP: 79070-900, Campo Grande/MS, Brasil. E-mail: marcio.silva@ufms.br

Published

2018-05-02

How to Cite

Souza, D. M. X. de B., & Silva, M. A. da. (2018). PEDAGOGIC DEVICE OF THE MATHEMATICS CURRICULUM-TOY MARKED BY GENDER DIMENSION IN THE PRODUCTION OF SUBJECTIVITIES. Reflexão E Ação, 26(2), 149-164. https://doi.org/10.17058/rea.v26i2.11747

Issue

Section

Dossiê Temático: Educação, Cultura e Produção de Sujeitos