Teaching problematization methodology with Maguerez’s Arch starting with World Café

Authors

  • Patricia da Graça Rocha Franzoni UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE - FURG
  • Romildo Pereira Cruz UNIVATES - UNIVERSIDADE DO VALE DO TAQUARI
  • Marli Teresinha Quartieri UNIVATES - UNIVERSIDADE DO VALE DO TAQUARI

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v27i3.12191

Keywords:

Teaching, Problematization, Maguerez’s Arch, World Café.

Abstract

This article proposes to investigate the advantages of teaching the problematization methodology starting from the World Café strategy aiming to solve everyday problems and contribute to the teacher´s formation. The strategy has been developed by students of a University from Rio Grande do Sul who are postgraduates in Teaching. It may be inferred that the activity performed was productive, strengthening the teaching and learning processes. It was possible to realize the students assumed a more active role, were stimulated to look for problems in their daily lives and felt corresponsable for their own learning of the five stages of Maguerez’s Arch starting with the World Café strategy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patricia da Graça Rocha Franzoni, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE - FURG

Graduada em Ciências Econômicas (FURG), Mestra em Economia (UFPB/João Pessoa), Professora Adjunta II (Economia/FURG – patriciafranzoni@furg.br – Rua José Dias Júnior, 231, Cassino, Rio Grande, RS, CEP: 96205-310), Discente no Programa de Pós-Graduação – Doutorado em Ensino (UNIVATES) e Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal em Nível Superior (CAPES).

Romildo Pereira Cruz, UNIVATES - UNIVERSIDADE DO VALE DO TAQUARI

Graduado em Matemática (UFAM), Especialista em Ensino de Matemática (UFAM), Mestre em Ensino (UNIVATES), Professor Auxiliar (UEA – romildo.cruz@universo.univates.br – Rua Avelini Talini, 171, Setor A, Prédio 2, Sala 121, Bairro Universitário, Lajeado/RS, CEP: 95914-014), Discente no Programa de Pós-Graduação – Doutorado em Ensino (UNIVATES) e Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal em Nível Superior (CAPES).

Marli Teresinha Quartieri, UNIVATES - UNIVERSIDADE DO VALE DO TAQUARI

Graduada em Matemática e Ciências (FECLAT), Especialista em Educação Matemática (UNISC), Mestrado em Matemática (UFRGS), Doutora em Educação (UNISINOS), Professora da Graduação e Pós-Graduação (Mestrado e Doutorado em Ensino e Mestrado em Ciências Exatas – UNIVATES – mtquartieri@univates.br – Rua Avelini Talini, 171, Setor A, Prédio 2, Sala 121, Bairro Universitário, Lajeado/RS, CEP: 95914-014), Bolsista de Produtividade de Pesquisa (CNPq – Nível 2).

Published

2019-09-03

How to Cite

Franzoni, P. da G. R., Cruz, R. P., & Quartieri, M. T. (2019). Teaching problematization methodology with Maguerez’s Arch starting with World Café. Reflexão E Ação, 27(3), 191-207. https://doi.org/10.17058/rea.v27i3.12191