THEORY OF COMPLEXITY AND CONTEMPORARY LEGAL RATIONALITY: (RE) THINKING THE COMPLEXITY OF CONFLICTS

Authors

  • Celso José Martinazzo Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ http://orcid.org/0000-0001-9995-8224
  • Fernanda Serrer Scherer Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí).
  • Sidinei Pithan da Silva Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí).

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v26i3.12403

Keywords:

Legal Rationality, Modernity, Complexity, Conflicts.

Abstract

The present work seeks to verify the contributions of the Complexity Theory in the re-reading of the conflict and the way in which modern legal rationality has bequeathed to the Law and the juridical formation the role of reducer of the conflicting complexities. Departs from the finding that the modern legal rationality has transformed divergences of interests into cold exchanges of arguments amid linear and simplifying judicial procedures. Furthermore, verifies the contributions of the Theory of Complexity to a new look at the conflicts, revealing their chaotic plot producing new possibilities of life and coexistence. Finally, anchored in the complex thinking, attributes to the rescue of sensibility the key to reconnect the human being to his humanity, conceiving new ways for the treatment of the intersubjective conflicts from a dialogical relation that approaches the value of the culture of the humanities with the technoscientific cultures in a reflective and humanizing perspective.

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Author Biography

Celso José Martinazzo, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ

Professor titular na Unijuí/RS. Licenciado em Filosofia e Pedagogia e especialização em Orientação Educacional. Mestrado em Educação (UFSM) e doutorado em Educação (UFRGS). Pós-doutorado, com bolsa da Capes, na Uminho/Portugal. Membro do Banco de Avaliadores do Sinaes/Inep. Atua no Departamento de Humanidades e Educação e no Programa de Mestrado e Doutorado em Educação nas Ciências da Unijuí. Integra o grupo de pesquisa Teorias Pedagógicas e Dimensões Éticas e Políticas na Educação, com subprojeto: complexidade e educação escolar. Autor dos livros A utopia de Edgar Morin: da complexidade à concidadania planetária (2002) e Pedagogia do Entendimento Intersubjetivo: razões e perspectivas para uma racionalidade comunicativa na Pedagogia (2005). Autor de capítulos e organizador dos livros: Teoria da complexidade e educação: conexões e confluências (2007); Estágio de docência na graduação: o desafio da formação de professores (2008); Educação escolar e outras temáticas: ensaios do pensar complexo (2009); A complexidade e a pluralidade do conhecimento (2013); O Curso de Pedagogia da Unijuí e suas interfaces (2015); A educação escolar em um mundo complexo e multicultural (2016) e Complexidade e Educação em diálogo (2016), pela Editora Unijuí/Ijuí. Endereço: Unijuí - Campus Santa Rosa, RS 344, km. 39. Cep: 98.900-000, Santa Rosa/RS. Email: martinazzo@unijui.edu.br. Currículo lattes: http://lattes.cnpq.br/4786467654675694. Orcid - https://orcid.org/0000-0001-9995-8224 Fones: 55.3512.3624/999717168 E-mail: martinazzo@unijui.edu.br

Published

2018-11-22

How to Cite

Martinazzo, C. J., Scherer, F. S., & Silva, S. P. da. (2018). THEORY OF COMPLEXITY AND CONTEMPORARY LEGAL RATIONALITY: (RE) THINKING THE COMPLEXITY OF CONFLICTS. Reflexão E Ação, 26(3), 91-105. https://doi.org/10.17058/rea.v26i3.12403

Issue

Section

Dossiê Temático: 10anos PPGEDU UNISC