DIALOGUE BETWEEN MARXISM AND ERGOLOGY IN WORK ANALYSIS AND INTERVENTION IN THE LIGHT OF THE ACTIVITY CONCEPT

Authors

  • Deise de Souza Dias Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte
  • Jurandir Soares da Silva IEC - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas
  • Mariana Veríssimo Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v26i3.12495

Keywords:

Ergology, Work, Marxism, Activity, Ergoengagement.

Abstract

Based on the results of previous investigations from the Research Group “Garimpo da Atividade de Trabalho”, it is proposed a resumption of the dialogue established between Marxist and ergological concepts around work, leaded in the ambit of the incorporation of the ergological approach in Brazil. The Marxist and ergological concepts that specify the work and the dialogues, advances and limits established between them are emphasized. It aims to identify the repercussions of these articulations when it comes to understanding and intervening in the work to transform it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Deise de Souza Dias, Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte

Possui graduação em História pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Concluiu Mestrado e Doutorado pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. É professora da Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte. Membro da Sociedade Internacional de Ergologia. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Trabalho e Educação e Políticas Públicas para Educação atuando nos seguintes temas: ergologia, produção de saberes no trabalho, trabalho docente, gestão da educação básica, políticas públicas para educação.

Jurandir Soares da Silva, IEC - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas

Pedagogo, Mestre em Educação/Ergologia. Professor nas licenciaturas e Pós-graduação lato sensu (docencia do Ensino Superior)

Mariana Veríssimo, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas

Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais Departamento de Educação Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática Colaboradora do PROMESTRE/FAE-UFMG.

Published

2018-11-22

How to Cite

de Souza Dias, D., Soares da Silva, J., & Veríssimo, M. (2018). DIALOGUE BETWEEN MARXISM AND ERGOLOGY IN WORK ANALYSIS AND INTERVENTION IN THE LIGHT OF THE ACTIVITY CONCEPT. Reflexão E Ação, 26(3), 22-33. https://doi.org/10.17058/rea.v26i3.12495

Issue

Section

Dossiê Temático: 10anos PPGEDU UNISC