TEACHING IN ‘CLASS CELLS’: CHALLENGES OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS IN SCHOOLS IN PRISON

Authors

  • Glauber Cesar Cruz Custodio Universidade Federal de Ouro Preto
  • Célia Maria Fernandes Nunes Universidade Federal de Ouro Preto

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v27i2.12600

Keywords:

Teaching in prison, Physical Education, Schools in prison, Education in prison.

Abstract

This research sought to investigate possible challenges faced by physical education teachers in prison schools. This is a qualitative research that used as an instrument for data collection semi-structured interview, questionnaire and field notebook. Teachers revealed several challenges, highlighting the limits for the development of their actions with Physical Education, because the classes happen only inside the room / cell and with various restrictions. This situation limits the scope of the educational purposes of the discipline by reason of their needs and establishes a paradox, because when one thinks of it, it presupposes the presence of bodily movements and practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Glauber Cesar Cruz Custodio, Universidade Federal de Ouro Preto

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP (2018). Possui Especialização em Educação Inclusiva pela Universidade Cândido Mendes (2017/2017). Graduado em Educação Física bacharelado pela Universidade Federal de Ouro Preto, MG (2016). Graduado em Educação Física Licenciatura pela Universidade Federal de Ouro Preto (2014). É membro do grupo de Pesquisa sobre Formação e Profissão Docente (FOPROFI/DEEDU/UFOP).

Célia Maria Fernandes Nunes, Universidade Federal de Ouro Preto

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Santa Úrsula (1987), Mestrado em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos (1995), Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2004) e Pós Doutorado pela Universidade Federal de Minas Gerais ( 2010). Atualmente é Professora Associada da Universidade Federal de Ouro Preto atuando na Graduação e Pós- Graduação. E vice Lider do Grupo de Pesquisa sobre Formação e Profissão Docente (FOPROFI/DEEDU/UFOP), membro do Grupo de Pesquisas sobre Condição e Formação Docente (PRODOC /FAE/UFMG), membro da Red Docente de América Latina y el Caribe (KIPUS) e Rede Latinoamericana de Estudos Sobre Trabalho Docente (Rede ESTRADO) . Tem experiência na área de Educação desenvolvendo tanto atividades administrativas no ensino superior como atividades de ensino, pesquisa e extensão nas áreas e temas: formação inicial e continuada de professores , profissão docente, saberes docentes, prática pedagógica, educação de jovens e adultos , avaliação, política e gestão educacional.

Published

2019-05-01

How to Cite

Custodio, G. C. C., & Nunes, C. M. F. (2019). TEACHING IN ‘CLASS CELLS’: CHALLENGES OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS IN SCHOOLS IN PRISON. Reflexão E Ação, 27(2), 130-147. https://doi.org/10.17058/rea.v27i2.12600

Issue

Section

Dossiê Temático: Educação e Privação de Liberdade