THE PANOPTISM AND THE SPEECHES OF TEACHERS IN A SCHOOL INSTITUTION OF CÁRCERE IN THE FRONTIER

Authors

  • Clayton da Silva Barcelos Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS Universidade Federal do Oeste da Bahia - UFOB https://orcid.org/0000-0001-9353-3700
  • Antônio Carlos do Nascimento Osório Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS.
  • Cinthia Caldeira Nogueira Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS.

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v27i2.12622

Keywords:

Education in prison, Panopticon, Prison architecture, Teachers in prison.

Abstract

This article is based on studies carried out in the period of 2015 and 2017 and has as its purpose from the Panoptism of Bentham (1793) to understand the practices of teachers who work in the schooling of inmates of the penitentiary system. The objective was to analyze the school architecture of the prison of a frontier municipality and its pedagogical implications. It was used the ethnography and the analysis of the discourse of the working teachers. The results evidenced the discrepancy regarding the prison learning environment in the same municipality, as well as the reflexes of the docilization that the panopticism brings to the subjects, students and teachers, often distancing themselves from their purposes and purposes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clayton da Silva Barcelos, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS Universidade Federal do Oeste da Bahia - UFOB

Professor Assistente da Universidade Federal do Oeste da Bahia - UFOB. Doutorando e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS. Especialista e Bacharel em Direito pela UFMS.

Antônio Carlos do Nascimento Osório, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS.

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC/SP. Professor Titular da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – UFMS. Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFMS.

Cinthia Caldeira Nogueira, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS.

Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – UFMS. Servidora da Agencia Estadual de Administração do Sistema Penitenciário de Mato Grosso do Sul - AGEPEN/MS.

Published

2019-05-01

How to Cite

Barcelos, C. da S., Osório, A. C. do N., & Nogueira, C. C. (2019). THE PANOPTISM AND THE SPEECHES OF TEACHERS IN A SCHOOL INSTITUTION OF CÁRCERE IN THE FRONTIER. Reflexão E Ação, 27(2), 35-55. https://doi.org/10.17058/rea.v27i2.12622

Issue

Section

Dossiê Temático: Educação e Privação de Liberdade