TEACHING IN THE PENITENTIARY SYSTEM: WHAT TEACHER NARRATIVES REVEAL ON THE EDUCATION OF PRIVATE FREEDOM ADULTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v27i2.12626

Keywords:

Teaching function, Deprivation of liberty education, Teacher and penitentiary system, School in prison, EJA within the penitentiary system.

Abstract

This article seeks to demonstrate the specificities of the provision of youth and adult education (EJA) in schools inserted in prisons, as provided for in the Criminal Enforcement Law (LEP), as one of the necessary assistance to promote the social integration of the victim. The objective was to analyze the teaching function from narratives of teachers who teach in schools inserted in the penitentiary system. For this, interviews were conducted with teachers from different municipalities in the state of Mato Grosso do Sul. In this context, the analysis indicated that the teacher seeks to carry out his pedagogical activities, immersed in a constant search to assign new meaning to the role he develops.

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Author Biographies

Gesilane de Oliveira Maciel José, UNESP/Presidente Prudente Doutoranda em Educação

Doutoranda em Educação pela UNESP/FCT, Mestrado em Educação pela UFMS/MS, Especialização em Direitos Humanos, Sistema Prisional e Execução Penal pela UNIFIL/PR, Especialização em Didática do Ensino Superior pela UNIFIL/PR, Especialização em Gestão Escolar pela UCB/RJ, Graduação em Comunicação Social - Relações Públicas pela UCDB/MS (2000), Licenciatura em Pedagogia pelo CESUMAR/PR (2014). Atualmente desenvolve pesquisas nas áreas de Formação e prática docente no sistema prisional e garantia do direito à educação.

Eli Narciso da Silva Torres, FE/UNICAMP Doutora em Educação

Eli Narciso da Silva Torres é Socióloga e Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Servidora do Departamento Penitenciário Nacional (DEPEN/MJSP) e Pesquisadora do FOCUS (Grupo de Pesquisa sobre Educação, Instituições e Desigualdade) na FE/UNICAMP. Atua como coordenadora do Observatório da Violência e Sistema Prisional que integra a Linha de Pesquisa: Sociedade, educação e sistema punitivo - CNPq. Tem experiência nas áreas de Execução Penal e Educação com ênfase em Cidadania, Ética, Direitos Humanos e Educação em espaços não escolares. Suas pesquisas focalizam os seguintes temas: Formação de Redes no Congresso Nacional, Execução Penal, Gestão e Políticas para o Sistema Prisional.

Published

2019-05-01

How to Cite

José, G. de O. M., & Torres, E. N. da S. (2019). TEACHING IN THE PENITENTIARY SYSTEM: WHAT TEACHER NARRATIVES REVEAL ON THE EDUCATION OF PRIVATE FREEDOM ADULTS. Reflexão E Ação, 27(2), 56-76. https://doi.org/10.17058/rea.v27i2.12626

Issue

Section

Dossiê Temático: Educação e Privação de Liberdade