DOORS CLOSED IN THE OPEN ENVIRONMENT: EDUCATION OF YOUNG PEOPLE WITH RESTRICTIONS ON FREEDOM

Authors

  • Bruna Rossi Koerich Centro de Promoção da Criança e do Adolescente
  • Alex da Silva Vidal Centro Interdisciplinar de Educação Social e Socioeducação

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v27i2.12628

Keywords:

Socio-educational Measures, Stigma, Youth, Education.

Abstract

This article seeks to investigate the way in which challenges are presented for the continuity of the school trajectory of young people in compliance with socio-educational measures in the open environment, understood as a restriction of freedom. We used follow-up reports from young people in two units to implement measures to provide services to the community as data source. The reports were analyzed in light of the discussions on social stigma, especially in the referents of Goffman, Elias, Scotson and Foucault. The analysis of the reports suggests that the doors of school education close for those young people who carry the mark of juvenile offenses even in the open environment.

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Author Biographies

Bruna Rossi Koerich, Centro de Promoção da Criança e do Adolescente

Bacharela em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. ; Mestra em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Foi coordenadora da Casa da Juventude Mathias Velho e Harmonia no município de Canoas/RS (2014-2017). Atualmente é coordenadora do Centro de Juventude Lomba do Pinheiro do Programa de Oportunidades e Direitos (POD) do Estado do Rio Grande do Sul. Compõe a Frente de Enfrentamento à Mortalidade Juvenil do Município de Porto Alegre. Integrante do Idades - Grupo de Estudos e Pesquisas em Antropologia.Tem pesquisado sobre os seguintes temas: Políticas Públicas para a Juventude; Trajetórias Juvenis; Medidas Socioeducativas de Meio Aberto; Projetos de futuro. Já pesquisou temas como: Protagonismo juvenil; Trajetórias Familiares de Trabalho; Relações de Gênero no Mundo do Trabalho

Alex da Silva Vidal, Centro Interdisciplinar de Educação Social e Socioeducação

Historiador, Mestre e Doutorando em Educação (UFRGS), Bolsista da CAPES; Atua no Programa de Prestação de Serviços à Comunidade (PPSC/UFRGS) desde 2010; Integrante do Programa Interdepartamental de Práticas com Adolescentes em Conflito com a Lei (PIPA/UFRGS) e do CIESS (Centro Interdisciplinar de Educação Social e Socioeducação), Órgão Auxiliar da Faculdade de Educação (UFRGS);

Published

2019-05-01

How to Cite

Rossi Koerich, B., & da Silva Vidal, A. (2019). DOORS CLOSED IN THE OPEN ENVIRONMENT: EDUCATION OF YOUNG PEOPLE WITH RESTRICTIONS ON FREEDOM. Reflexão E Ação, 27(2), 77-94. https://doi.org/10.17058/rea.v27i2.12628

Issue

Section

Dossiê Temático: Educação e Privação de Liberdade