For a common creation: a socio-constructive perspective for coreography in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v29i1.14304

Keywords:

Artistic Education, Dance, Collaboration, Choreographic processes.

Abstract

This paper explores the dialogue between learning processes and choreographic creation in educational contexts. In the theoretical framework, a dialogue was established between constructivist aspects of education enunciated by Bruner and Vygotsky with the didactic-democratic spectrum proposed by Butterworth in the field of choreographic creation. Thus, it is important to understand how Culture is part of Education and how Collaboration can be a fundamental aspect in artistic creation in an educational context. In this process of balance, two forces emerge, personified by the teacher-student and choreographer-interpreter. And it is in the multiplicity of forms and compositions that the core of this text is relies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Angelo Cid Neto, Istituto de Educação de Lisboa

Ângelo Cid Neto integrou, como bailarino, a Amálgama Companhia de Dança. Participou como intérprete em trabalhos de Willi Dorner, Marina Frangioia, Tiago Guedes, David Zambrano, João Fernandes entre outros. Integrou diversos festivais como performer e criador: Bienal de Veneza, Materiais Diversos, Metadança, Resolution!m e Wbmotion. Colabora regularmente no projeto Compota – improvisação multidisciplinar com Paula Pinto e integra o SAP Lab (Science Art and Philosophy). Desenvolve um trabalho de criação artística dentro e fora dos contextos educativos com especial ênfase nas áreas transdisciplinares. É licenciado em Bioquímica (FCUL) e Dança (ESD), mestre em Artes Cénicas (FCSH) e Ensino de Dança (ESD). É doutorando em Educação Artística (IE&FBAUL) na área da criação coreográfica em contextos educativos. É professor no ensino artístico especializado nas áreas de técnica de dança contemporânea e criação coreográfica.

Published

2021-01-05

How to Cite

Neto, A. C. (2021). For a common creation: a socio-constructive perspective for coreography in education. Reflexão E Ação, 29(1), 151-168. https://doi.org/10.17058/rea.v29i1.14304

Issue

Section

Artigos do Fluxo