MANUALS AND PEDAGOGIZATION OF TEACHING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v29i2.14327

Keywords:

Children education, Pedagogization, Teaching.

Abstract

This article discusses pedagogization technologies found in the manual: Campos de experiências - efetivando direitos e aprendizagens na Educação Infantil. Pedagogization is understood as the set of discursive strategies through which one seeks to decode, translate and teach teachers in a markedly prescriptive and "didactic" manner. The methodology used is Foucault-inspired discourse analysis. The results reveal the need to continue to discuss the discourses present in training manuals, as teaching should be thought beyond regulatory scripts, but as a space for creation and invention.

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Author Biographies

Marcelo Oliveira da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Pós-doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Doutor e mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Professor Substituto nas disciplinas de Educação Infantil na Faculdade de Educação da UFRGS e professor da Educação Infantil na Prefeitura de Sapucaia do Sul

Rodrigo Saballa de Carvalho, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da na Linha de Pesquisa: Estudos sobre Infâncias. Professor da área de Educação Infantil do Departamento de Estudos Especializados (DEE) da Faculdade de Educação da UFRGS. Pós-Doutor em Educação (UFPEL). Doutor em Educação (UFRGS). Mestre em Educação (UFRGS).

Amanda de Oliveira Lopes, UFRGS

Mestranda (Bolsista Capes/ CNpq) em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGEdu/UFRGS) na linha de pesquisa: Estudos das Infâncias. Possui graduação em Pedagogia pela mesma Universidade (UFRGS/FACED)

Published

2021-07-26

How to Cite

Silva, M. O. da, Carvalho, R. S. de, & Lopes, A. de O. (2021). MANUALS AND PEDAGOGIZATION OF TEACHING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION. Reflexão E Ação, 29(2), 177-191. https://doi.org/10.17058/rea.v29i2.14327