HISTORY OF AFRICA AND THE AFRICAN BRAZILIAN SCHOOL: MYTH OR REALITY?

Authors

  • Raquel Amorim dos Santos
  • Wilma de Nazaré Baía Coelho

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v0i0.1472

Keywords:

Representações Sociais de Professores, Relações Raciais, Currículo Escolar, Ensino Fundamental

Abstract

This study is subject to Social Representations and Race Relations. It analyzes the social representations of teachers about race relations in the curriculum of elementary school. This research was based on theoretical and methodological Moscovici (1978) and Jodelet (2001), Gomes (1995, 2006), Coelho (2009) and Gomes and Silva (2006), for the analysis of social representations, with the first and with others on training and race relations. The study is a descriptive type. Used as a tool for collecting data: official documents, questionnaires and focus groups. We infer that racial prejudice is presented implicitly, in Brazilian society, which contributes to the dissemination and ratification of racism and discrimination in various social sectors, including the school. We conclude that the initial teacher training and continuous is a crucial time for the formulation of a pedagogy that works with cultural diversity. The absence of such training is critical for its subversion of stereotypes and discriminatory practices crystallized in relation to black at school and in their didactic and pedagogical tools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel Amorim dos Santos

Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade da Amazônia – UNAMA. Especialização em Currículo e Avaliação na Educação Básica pela Universidade do Estado do Pará – UEPA. Mestre em Educação – Linha de Currículo e Formação de Professores pelo Instituto de Ciências da Educação da Universidade Federal do Pará - UFPA. É membro do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Formação de Professores e Relações Étnico-Raciais - GERA/ICED/UFPA, sob a Coordenação da Profª Drª Wilma de Nazaré Baía Coelho. Atualmente, doutoranda da Linha de Currículo e Formação de Professores – ICED/UFPA.

Wilma de Nazaré Baía Coelho

Pedagoga. Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2005). Atualmente é Professor Adjunto III da Universidade Federal do Pará e Titular IV da Universidade da Amazônia – UNAMA. Bolsista de Produtividade em Pesquisa 2. Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisa sobre Formação de Professores e Relações Etnico-Raciais – GERA/UFPA e GEPRE/UNAMA. Coordena a Linha de Currículo e Formação de Professores do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPA

Published

2013-04-26

How to Cite

Santos, R. A. dos, & Baía Coelho, W. de N. (2013). HISTORY OF AFRICA AND THE AFRICAN BRAZILIAN SCHOOL: MYTH OR REALITY?. Reflexão E Ação, 123-148. https://doi.org/10.17058/rea.v0i0.1472